Més de 400 mestres han participat durant el 2016 i principi del 2017 en les activitats formatives i divugatives organitzades pel Lab 0_6, el centre impulsat pels estudis de grau en Mestre d'Educació Infantil de la facultat de Ciències Socials per promoure l'educació científica a les primeres edats.

A més a més d'obrir l'espai a visites escolars i familiars i promoure la recerca i la investigació en aquest àmbit, un dels objectius del Lab 0_6 ha estat que serveixi com a revulsiu en la formació de mestres interessats a treballar de forma més activa la ciència i l'experimentació a les aules de llars d'infants i d'educació infantil.

El resultat del primer any de funcionament ha estat molt positiu. Segons explica Montserrat Pedreira, directora del grau en Mestre d'Educació Infantil, «les propostes de formació que hem ofert als professionals de l'educació han tingut una molt bona acollida, fet que constata que hi havia una mancança en aquest àmbit i que hi ha un interès del professorat per avançar en la introducció de la ciència en les primeres etapes educatives».

Fer ciència amb nens petits

Ricard López, professor de l'escola Barnola d'Avinyó, és un dels docents que han passat per activitats formatives adreçades a mestres. Segons López, «disposar d'un espai tan ampli i amb tants recursos és molt enriquidor per a alumnes i mestres». També destaca el servei d'assessorament que el Lab ofereix als centres «bo i estimulant les escoles a crear el seu petit Lab per potenciar les ciències a les escoles, a vegades molt teoritzades i poc experimentades». Un altre dels elements que caldria destacar, segons López, és el fet que siguin alumnes de grau els que s'encarreguin de dinamitzar el centre, que d'aquesta manera es converteix «en un lloc privilegiat per a la recerca i l'actualització constant».

Núria Monclús és professora de l'escola de Copons (Anoia) i explica que la formació que ofereix el Lab 0_6 als docents «permet veure la ciència des d'una altra perspectiva i fer-ho amb professionals que són experts en aquest àmbit i que han reflexionat molt sobre com acostar la ciència als infants». Afirma que, «en el meu cas, formar-me al Lab 0_6 m'ha donat una nova visió de com abordar la ciència a l'aula, més agosarada, ja que m'ha fet veure de què poden ser capaços els nens».

Montserrat Peláez, de l'escola Pla del Puig de Sant Fruitós de Bages, assegura que «gràcies al Lab 0_6 estic experimentant com no ho vaig fer quan era una nena, perquè a l'escola abans no s'experimentava. Això ho acabo traslladant a l'aula, perquè el que experimento després puc fer-ho amb els nens». Segons Peláez, «abans de passar pel Lab 0_6, hi havia molts conceptes que no et plantejaves treballar amb infants petits. Estic aprenent a dur aquests temes a l'aula, encara que sigui sense posar-hi paraules científiques. D'alguna manera he perdut la por de treballar temes científics des de la primera infància». Peláez també ha destacat el suport rebut per l'equip de professionals que integren el Lab 0_6, que ens està ajudant «a canviar la mirada sobre com els mestres ens hem de mirar la ciència, a aprendre a tibar del fil per treure profit de recursos que ja tenies i als quals trobes una altra dimensió que fins ara no se t'havia acudit. Ens hem enriquit en tots els sentits».

Marta Casas també és mestra a l'escola Pla del Puig de Sant Fruitós de Bages i explica que durant la seva formació es treballava l'educació científica, però des d'un punt de vista teòric i no pràctic com es fa al Lab 0_6. Per a ella, el concepte de ciència des del punt de vista de l'educació a les primeres edats ha passat a tenir una altra dimensió després de passar pel Lab 0_6. «Quan fas ciència sembla que has de fer una cosa molt elevada, però no és així. Falta molta educació científica, i quan hi poses el peu se t'obre tot un món, i quan treballes aquest tema des del coneixement i la formació tens molta més seguretat com a mestra. Jo he fet un canvi de xip, però encara sóc només al principi...».

Agafar confiança

Per a la seva activitat diària, el Lab 0_6 té el suport de becaris, alumnes del grau de Mestre en Educació Infantil, que tenen l'oportunitat de treballar en un servei totalment relacionat amb la seva futura professió. Jessica Haldón assegura estar «encantada» de tenir l'oportunitat de fer una feina becada al Lab. Explica que «ser becària m'ha preparat per a la meva professió futura, m'ha ensenyat com plantejar propostes per als infants perquè tinguin un rerefons científic i d'experimentació». Hi afegeix que l'experiència «m'ha fet agafar confiança com a professional i m'ha permès posar en pràctica els aprenentatges de la universitat». Sandra Guiu també és becària del Lab 0_6. Assegura que poder treballar-hi «és una experiència impagable, perquè a més d'ajudar-te a finançar els estudis és una oportunitat de créixer com a docent i de veure a la pràctica el que aprens durant la carrera: que els nens són capaços. Treballar al Lab 0_6 t'ajuda a creure-ho». Guiu viu el pas pel Lab 0_6 com unes altres pràctiques però en un espai pioner i completament diferent de l'escola.