Manresa és a punt de començar a fer realitat un dels projectes de més envergadura dels darrers lustres: la nova plaça de la Bonavista, que canviarà la fesomia d´una de les principals cruïlles de la ciutat. Un cop finalitzi l´enderroc d´una finca que ja s´està duent a terme s´iniciarà la urbanització de la nova plaça i la construcció de la rotonda, que durà associat un canvi substancial a la mobilitat a la ciutat.

Aquet vespre, en un acte públic a la sala d'actes Simeó Selga de l'institut Lluís de Peguera, s'ha fet la presentació del projecte de la nova plaça i la millora de la mobilitat de tot el sector. Hi han participat l'alcalde de Manresa, Valenti Junyent; el regidor de Planejament i Projectes Urbans, Marc Aloy; i la regidora de Seguretat Ciutadana i Mobilitat, Olga Sánchez.

La plaça Bonavista es troba a la intersecció entre diversos vials principals i centrals de Manresa: la carretera de Vic, que vertebra la ciutat d´est a oest; el passeig de Pere III, que dóna accés al centre; la carretera del Pont de Vilomara, que comunica el centre amb l´est de la ciutat; i la carretera de Santpedor, des d´on es connecta amb la sortida nord-oest de la ciutat.

L'alcalde de Manresa, Valentí Junyent ha recordat que el projecte té arrels històriques, ja que el 1933, en l'època de la República, ja s'havia plantejat la reforma d'aquest nus urbà de la ciutat i tots els planejaments posteriors han recollit la idea. Les darreres dècades, sota els mandats dels alcaldes Sanclimens, Valls i Camprubí, s'han anat adquirint i enderrocant edificis afectats, per la qual cosa l'alcalde ha afirmat que "avui és un dia també per reconèixer la feina d'alcaldes, regidors i tècnics municipals que ens han precedit".

Una rotonda per facilitar el trànsit i millorar els itineraris de vianants

El regidor de Planejament i Proejctes Urbans, Marc Aloy, ha explicat que el projecte de construcció de la rotonda permet simplificar els moviments actuals dels vials que conflueixen a la plaça Bonavista, facilitant-ne els girs i permetent fer canvis de sentit, cosa que fins ara era difícil, atesa la complicada configuració d´aquest nus viari La rotonda tindrà 26 metres de diàmetre interior i 46 de diàmetre exterior i una corona viària de 10 metres d´amplada.

Aloy ha remarcat que la nova rotonda serà un element de pacificació del trànsit i de millora de la seguretat viària. Els passos de vianants, que seran semaforitzats, estaran situats propers a la rotonda per tal d'escurçar i simplificar, substancialment, els itineraris de vianants al voltant de la cruïlla. En el cas de la carretera de Santpedor, s´amplien voreres, que passaran d'1.70 a 4 metres, i s´elimina un carril, de manera que només hi haurà un carril en cada sentit de circulació.

El regidor ha expicat també que el projecte preveu un pulmó verd de més de 3.000 m2, amb diferents espècies d'arbres (fins a 166 unitats) . La rotonda serà un "casquet esfèric amb gespa", una mena de "catifa amb volum, de manera que des de la llunyania ja es veurà verd".

Perllongament de la carretera del Pont de Vilomara

La regidora de Mobilitat, Olga Sánchez, ha entrat en el detall del nou projecte de mobilitat per al sector. La regidora ha recordat que el projecte d´implantació d´aquesta nova rotonda també inclou la connexió directa de la carretera del Pont de Vilomara amb la carretera de Vic i el Passeig Pere III. Així doncs, la carretera del Pont, que fins ara desembocava en el carrer Jacint Verdaguer, es perllonga fins a la mateixa rotonda.

Un conjunt de mesures per millorar la mobilitat de tot l´entorn

L´Ajuntament de Manresa per tal de valorar l´impacte a nivell de mobilitat de la construcció de la nova rotonda, ha encarregat a la Diputació de Barcelona l´elaboració d´un estudi de mobilitat, elaborat per l´empresa Mcrit, a partir del qual s´ha elaborat el projecte actual. Les propostes que es posaran en marxa no s´han limitat a la pròpia rotonda, sinó que s´ha ampliat a la mobilitat de la resta de vials de l´àmbit amb la finalitat d´establir una jerarquia clara de l´estructura viaria bàsica i la racionalització dels sentits de circulació. Són les següents:

-Carretera del Pont de Vilomara de sentit únic direcció est (sortida de la ciutat), donant continuïtat al Passeig de Pere III. Amb dos carrils de circulació s´aconsegueix més capacitat d´aquesta via. També es potencia la dualitat de xarxa bàsica d´aquest amb Sant Cristòfol, amb sentit descendent.

-S´estableix el carrer Sant Joan d´en Coll en sentit nord (direcció Pont de Ferro i sortida de la ciutat), cosa que permetrà donar continuïtat a l´itinerari des de la via Sant Ignasi i l´avinguda Bertrand i Serra.

-Es canvia de sentit els carrers de Joan XXIII i un tram de Bilbao, per tal d´escurçar els trajectes dels vehicles provinents de l´entrada sud de la ciutat que accedeixen per la Via Sant Ignasi al centre de la ciutat.

-S´estableix doble sentit a l´avinguda Bertrand i Serra, per tal de facilitar la sortida de la ciutat direcció sud per la via de Sant Ignasi des de la Bonavista.

-S´inverteix de sentit el tram inicial del carrer Gaudí en direcció carretera de Vic, cosa que permetrà reduir la intensitat de trànsit de Sant Cristòfol i pacificar el trànsit de Gaudí.

-Es canvia de sentit un tram del carrer Trieta, per tal de donar continuïtat a aquest carrer.

-S´ordena la cruïlla entre Bertrand i Serra i Joan XXIII, a la plaça del Remei, en forma de rotonda, per tal de millorar la seguretat de la mateixa, i alhora permetre canvis de sentit.

-Es canvia el sentit de la plaça del Remei per facilitar-hi la circulació

-S´estableix com a sentit únic (direcció Centre Històric) el carrer Mossèn Jacint Verdaguer, des de la carretera del Pont de Vilomara fins a la plaça Cots.

-Se sincronitzaran els semàfors del carrer Sant Cristòfol, per tal d´incrementar la capacitat de la via.

-S´implantaran nous passos de vianants semaforitzats, per millorar la seguretat del vianant a la carretera del Pont de Vilomara amb Bertrand i Serra, a la cruïlla de Sant Cristòfol amb Sant Joan d´en Coll i a la cruïlla de la carretera de Vic amb Gaudí.

El projecte s'ha adjudicat per un cost de 1.586.005,70 euros + IVA, finançat en gran part amb el conveni amb la Diputació de Barcelona (1,58 milions), recursos props i l'aportació d'Igües de Manresa.

Un projecte que ja ha començat a fer-se realitat

El projecte de la nova plaça va començar a fer-se realitat el 5 d'abril passat, amb el simbòlic cop de mall de l'alcalde Junyent i el regidor Aloy que va iniciar les obres d´enderroc de la finca del número 102 de la carretera de Vic, uns treballs necessaris que suposen el tret de sortida d´unes obres que transformaran aquest entorn amb la construcció d´una nova rotonda i un nou espai verd al bell mig de la ciutat.

Els treballs d´enderroc van a càrrec de l´empresa Serveis Integrals 360 plus SL, és previst que s'acabin a principi de juny i tenen un pressupost de licitació de 90.000 euros, que inclou la retirada de línies elèctriques i telefòniques.

El projecte de la plaça de la Bonavista té un àmbit d´actuació de 10.598 m² i no només inclou la nova plaça que ha d´ordenar la circulació d´aquest important nus viari i la urbanització del primer tram de la carretera de Santpedor, sinó que inclou també la transformació de tot l´espai públic comprès entre el carrer Mossèn Jacint Verdaguer, la carretera de Vic i el carrer del Bisbe Comas.

En aquest gran triangle s´eliminarà el sistema viari actual, i quedarà ordenat com una nova plaça amb 160 arbres (actualment n´hi ha 42, que es mantindran), un autèntic nou pulmó verd a la ciutat.