L'Ajuntament de Manresa va adjudicar aquest dimarts les obres de la rotonda de la Bonavista, projecte planificat des dels anys 30, a l'empresa Excavacions Mas per 1.580.000 euros. Al concurs s'hi van presentar 7 empreses. Els treballs començaran la primera setmana de juny, un cop s'hagi enderrocat l'edifici del número 102 de la carretera de Vic que actualment s'està aterrant.

La rotonda estarà enllestida a final d'any, i suposarà un canvi radical en un dels nusos de comunicació més importants de la ciutat que no tan sols afectarà la Bonavista, sinó que implicarà una reordenació del trànsit més àmplia de tot l'entorn. Serà una revolució.

L'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, el regidor d'Urbanisme, Marc Aloy i la regidora de Seguretat i Mobilitat, Olga Sánchez, van explicar aquest dimarts en un acte públic al Lluís de Peguera els canvis. Prèviament ho van exposar en una roda informativa. Entre les principals conseqüències de l'obra hi ha l'eterna aspiració de connectar pràcticament de forma directa la carretera del Pont de Vilomara amb el passeig de Pere III i la carretera de Vic.El Pont, d'un sol sentit

La carretera del Pont s'allargarà fins a connectar amb la nova rotonda. Ara acaba desembocant al Jacint Verdaguer. L'altre canvi destacat és que serà de sentit únic ascendent. Tindrà dos carrils de pujada. Per baixar en direcció a la carretera de Vic hi haurà el Sant Cristòfol, com ara, amb l'ajuda del primer tram de l'Arquitecte Gaudí, on s'invertirà l'actual sentit de circulació. Ara és de pujada, i serà de baixada per acabar a la carretera de Vic, on es podrà tombar a la dreta o a l'esquerra.

Al Sant Cristòfol s'ha previst sincronitzar tots els semàfors que hi ha actualment per fer més àgil la circulació de vehicles.

Una altra de les reordenacions destacades és el canvi de sentit del Sant Joan d'en Coll. Canviarà de direcció per donar continuïtat a l'itinerari venint de l'avinguda Bertrand i Serra. «Serà un aliat de la carretera de Vic per ajudar a treure cotxes en sentit nord», segons Sánchez.

Trajecte més curt

Per escurçar el trajecte dels vehicles que circulin per la Via de Sant Ignasi i vulguin anar al centre, es canviarà el sentit de circulació del carrer Joan XXIII, que ara és de baixada, i d'un tram del carrer Bilbao, a l'entorn de la seu del Montepio. Els cotxes continuaran pel carrer Caritat per enllaçar amb la carretera de Vic i a continuació la nova rotonda.

Per la seva part l'avinguda Bertrand i Serra tindrà doble sentit de circulació per facilitar la sortida de la ciutat en direcció sud. Actualment els dos carrils són d'un sol sentit en direcció a la carretera del Pont. A la cruïlla amb Joan XXIII s'hi construirà una petita rotonda «que ens ajudarà a solucionar moltes maniobres», va assegurar la regidora de Mobilitat.

Finalment el Jacint Verdaguer passarà a ser de sentit únic cap al Centre Històric i perdrà l'actual paper que juga de distribuir la circulació que baixa de la carretera del Pont de Vilomara. Es convertirà en un carrer més amable amb voreres de 5 metres d'amplada.

Totes aquestes modificacions «no són el sant grial», va dir Sánchez, «però ens ajudaran a endreçar punts conflictius de la ciutat, posar en marxa la dualitat de carrers», com que la carretera del Pont sigui de pujada i el Sant Cristòfol de baixada, i donar continuïtat a d'altres que ara no en tenien com el Sant Joan d'en Coll. Per a Sánchez, l'actual cruïlla de la Bonavista no és intuïtiva, i la rotonda permetrà «racionalitzar moviments i simplificar-los».

Per al regidor d'Urbanisme, Marc Aloy, la carretera del Pont i el Sant Cristòfol són dos carrers importants i clau en tota aquesta reordenació, mentre que el Gaudí no ha de tenir tant protagonisme com ara perquè no té sortida, sinó que va a parar a uns edificis d'habitatges de la carretera de Viladordis, i els carrers intermedis han d'ajudar a completar tots aquests canvis.Nous passos de vianants

Aniran acompanyats de nous passos de vianants semaforitzats a les cruïlles del Pont de Vilomara amb Bertrand i Serra, a Sant Cristòfol amb Sant Joan d'en Coll i a carretera de Vic amb carrer Gaudí.

A l'entorn de la rotonda també hi haurà passos de vianants semaforitzats. Alguns recorreguts s'escurçaran, com per exemple per anar a peu de la carretera del Pont fins al Passeig, o a l'inrevés. En el cas de la carretera de Santpedor s'ampliaran les voreres perquè s'elimina un carril de circulació, de manera que només n'hi haurà un en cada sentit. Actualment a l'inici de la carretera n'hi ha tres. La rotonda també permetrà eliminar els girs a l'esquerra que hi ha actualment.

Les modificacions s'han fet a partir d'un estudi encarregat per la Diputació de Barcelona a una empresa especialitzada.

Les obres a la Bonavista es desenvoluparan en tres fases. La primera, d'àmbit general, se centrarà a fer la rotonda, que tindrà gespa i no serà plana, sinó que tindrà volum. No hi haurà afectacions importants en el trànsit. En algun moment determinat, però, els vehicles que vulguin sortir en sentit nord s'hauran de desviar pel Bisbe Comas i el Mossèn Jacint Verdaguer.

En una segona fase es refaran i s'ampliaran voreres de tot l'entorn. En aquest cas caldrà tallar uns dies la carretera del Pont de Vilomara. Finalment a la tercera fase s'urbanitzarà la zona verda que tindrà el nou sector amb més de 3.000 metres quadrats, s'ampliaran les voreres de la carretera de Santpedor i es farà la nova connexió amb el Passeig.

Segons Aloy, el projecte de la Bonavista «ha de millorar un nus importantíssim de la ciutat on van a parar quatre vials: carretera de Vic, carretera de Santpedor, passeig Pere III i carretera del Pont de Vilomara».

Per la seva part l'alcalde, Valentí Junyent, va destacar que és un projecte de molta transcendència. Va recordar que els anys 80 es van començar a adquirir finques i edificis, la majoria ja enderrocats, de forma que és una iniciativa «de tots els colors i èpoques». Per això va dir que «avui és un bon dia per recordar els alcaldes, regidors i tècnics que han permès arribar fins aquí».