Si no et fas preguntes, la Coca-Cola et donarà les respostes». La frase va generar rialles entre el públic, però l'important era el seu sentit: cal ensenyar als joves i adolescents a pensar, a descobrir els altres i a entendre el món. Si no, només representaran el paper de víctimes insegures, i això genera els indesitjables problemes de convivència.

És una de les moltes reflexions que va deixar anar el psicòleg i educador expert en adolescència Jaume Funes a la xerrada «Educar per conviure», que va protagonitzar recentment a Manresa. Micro en mà i dret a la platea de l'auditori de la Plana de l'Om, va afirmar que totes les etapes vitals generen desconcert, i en aquest estadi es pot caure en la temptació de no pensar i no actuar per evitar, suposadament, angoixes. Però és un trencall equivocat. El camí bo, va dir, és acompanyar-lo en «aquesta transició, aportant-li estabilitat, seguretat i estímuls».

Relacionar-se i pensar

Va insistir molt que s'ha d'ensenyar a pensar als joves, a casa i a l'escola, sense oblidar, però, que ningú no pot ser sense algú al costat. «Mai no podràs ser persona sense relacionar-te amb ningú». Oblidar això genera problemes de convivència, va alertar.

Funes va criticar que en un món que prioritza la immediatesa se simplifiquen i s'etiqueten determinades situacions, quan el que s'hauria de fer segons la seva opinió és «aplicar sensatesa. En cas contrari al final reclamarem fàrmacs socials per respondre a determinats problemes». El darrer, va posar com a exemple, és el fenomen de la balena blava a les xarxes. També va dir que Internet no és en si un problema, ho és la «soledat», encara que va admetre que avui en dia els adolescents «no es poden construir ells mateixos sense les xarxes virtuals».

Crític amb el model

Extremadament crític amb l'actual model d'ensenyament i «la seva obsessió pels protocols» que igualen a tothom, Funes va opinar que «no existeix l'adolescència, sinó diversos adolescents que han de conviure a la mateixa aula».

En aquesta línia va afirmar que els dos grans reptes del món de l'ensenyament són educar en «la immensa diversitat» que existeix avui en dia, i «atendre la desigualtat». Per a Funes, el gran drama de l'actual societat és, precisament, la desigualtat. «Si no tothom és igual, no es pot demanar que es respecti tothom», poden arribar a pensar els joves. Fins i tot a creure que hi ha gent que no és com ells. Va tornar a insistir a ensenyar-los a aprendre a construir-se amb un pensament crític. «No s'hi val a dir: això ho diu el mòbil», com passa sovint, va remarcar.

Va acabar la seva xerrada amb una frase del filòsof i pedagog nord-americà John Dewey: «només la pràctica de la democràcia forma per a l'exercici de la democràcia». I Funes hi va afegir: «la democràcia i la convivència no s'expliquen. Es practiquen». És allò de: si no et fas preguntes, respondrà la Coca-Cola per tu.