La Fundació Althaia ha estrenat una aplicació que permet consultar al mòbil el temps d'espera real que hi ha als serveis d'urgència de Sant Joan de Déu. És un de les nombroses opcions que ofereix l'aplicació, que ja es pot descarregar i que dóna informació adreçada als usuaris d'Althaia i del serveis de salut en general.

«És un punt d'entrada perquè d'una manera fàcil i ràpida es pugui accedir a la informació que pot ser necessària en un moment determinat, i això dóna cobertura a tota la població», afirma el cap de la Unitat de Recerca i Innovació d'Althaia, Jesús Montesinos. L'estructura és lògica i senzilla perquè la pugui utilitzar tothom. En obrir l'aplicació apareixen sis icones: els centres que gestiona Althaia, la guia de l'usuari, urgències, grups de pacients, la meva salut i notícies.

A la primera, la dels centres, hi apareixen tots els equipaments d'Althaia, ubicador, mapa, telèfons, serveis que ofereix a part dels pròpiament assistencials, Wi- Fi, si hi ha o no cafeteria i «detalls del a dia a dia» de cadascun.

L'apartat de grups de pacients és un dels aspectes que més destaca Montesinos. Dóna informació d'un conjunt de malalties: oncologia, ostomies, malalties del cor, diabetis, renals, salut mental, pediatria, i dona i maternitat. «Hi tenim bolcada tot tipus d'informació, enllaços, aplicacions, vídeos» sobre aquestes afeccions i informació d'associacions de pacients. És material que gestionen els equips de professionals d'Althaia, de forma que es tracta de material fiable. De moment hi ha 8 grups de pacients, però la idea és anar-los ampliant. «Això és una manera de progressar i fer més útil l'aplicació», comenta Montesinos.

Urgències és dels que criden més l'atenció. Informa en temps real de l'espera de cadascun dels serveis d'urgència de Sant Joan de Déu. L'objectiu no és que acabi tenint un efecte crida, sinó l'autoregulació, diu Montesinos, «perquè a vegades no cal anar a l'hospital». Per això també s'informa dels dispositius d'urgència a disposició dels ciutadans, com els de primària, i permet accedir directament al 112 o al 061. També es pot descarregar una aplicació innovadora, Infourgències, que dóna dades dels temps d'espera a a urgències de tots els hospitals d'ús públic de Catalunya.

La guia de l'usuari informa de procediments com els preparatius que cal fer abans de sotmetre's a determinades proves mèdiques o què cal tenir en compte abans d'ingressar a l'hospital, per exemple. El dispositiu permet entrar a La Meva Salut, una eina del departament amb la qual cada persona pot accedir individualment al seus informes mèdics, resultats de proves, prescripció de medicaments o si hi ha visites pendents.

Montesinos comenta que actualment hi ha milers d'aplicacions. «Moltes fan una petita funció, i sovint no sabem que existeixen». Hi ha molta informació mèdica i en alguns casos amb problemes de fiabilitat. «Nosaltres fem el contrari. Intentem concentrar i fer més fàcil l'accés a la informació rellevant».