L’Ajuntament de Manresa iniciarà dimarts els treballs de reposició d’unes 600 rajoles trencades als laterals del primer tram del passeig de Pere III.

L’actuació té una durada aproximada d’unes 5 setmanes amb un cost de 23.000 euros i forma part del pla de xoc de l’espai públic 2017 que impulsa la regidoria de Qualitat Urbana i Serveis. Es preveuen talls i canvis de trànsit en aquest entorn mentre durin els treballs.

La Secció de Manteniment de la Via Pública iniciarà aquest dimarts, 6 de juny, els treballs de reposició d’aproximadament 600 peces trencades del paviment dels laterals del primer tram del Passeig Pere III. Aquesta actuació té un cost aproximat de 23.000 euros i una durada prevista d’unes 5 setmanes, i forma part del pla de xoc de l’espai públic 2017 que impulsa la regidoria de Qualitat Urbana i Serveis de l’Ajuntament de Manresa.

Per tal de mantenir els accessos als guals afectats i facilitar les operacions de carrega i descàrrega a activitats i veïns, aquests treballs es dividiran en diferents fases.

La primera fase que arrenca dimarts requerirà el tall al trànsit de vehicles dell lateral de Passeig Pere III, entre el número 14 - 16 (gual) i el carrer Guimerà, de manera que els vehicles accediran i sortiran al Passeig Pere III número 2 i el número 14 - 16 des del carrer Canonge Mulet.

Segona fase

La segona fase està prevista a partir del dimarts 13 de juny. En aquesta fase es tallarà el trànsit de vehicles el lateral de Passeig Pere III, entre el número 25 i el carrer Muralla de Sant Domènec, de manera que els vehicles que circulin pel lateral del Passeig Pere III, per la banda de l’edifici Casino, és desviaran pel carrer Arquitecte Oms en direcció al carrer Saclosa.

La majoria de les peces trencades que seran substituïdes ho estan a causa del trànsit de camions que fan tasques de càrrega i descàrrega per als comerços i restaurants que hi ha en aquest espai cèntric. També n'hi ha a causa de les arrels dels arbres. El resultat són rajoles trencades, que es mouen i es troben a diferents nivells i que, en alguns sectors, a mesura que es camina incòmodament sobre elles van fent soroll perquè estan despreses. En dies de pluja i quan el terra encara no està eixut, esquitxen.

Aquesta situació provoca molèsties als vianants que caminen sobre un ferm inestable i sorollós. El deteriorament del ferm d´aquesta via emblemàtica de la ciutat és creixent.

Aquesta actuació manteniment se suma als diversos treballs de manteniment previstos a la ciutat aquest estiu amb l’objectiu de millorar algunes de les calçades i voreres més malmeses i d’acord als resultats i recomanacions de l’Auditoria de l’Espai Urbà impulsada des de la regidora de Qualitat Urbana i Serveis de l’Ajuntament de Manresa. En total, pels treballs més prioritaris és prevista la inversió d’un milió d’euros durant aquest 2017.

Més rajoles trencades

Cal recordar que a les 600 peces trencades en els laterals cal sumar-n´hi unes 400 més a la part central del Passeig, entre la Muralla i Crist Rei.

El primer recompte va ser fet pel servei de manteniment de l'Ajuntament. El segon ha estat iniciativa d´uns ciutadans, habituals del Passeig, que es van fer una pregunta: i a l´andana central què?

Per això, Joan Antoni Pusó, Antoni Alberola i Xavier Invers van prendre paciència i de forma sistemàtica van recórrer la part central comptant-les una a una. Després de fer-ho van comunicar el resultat a Regió7, perquè el pogués sumar a la xifra donada per l´Ajuntament dels laterals del Passeig i així disposar d´una visió global de l´estat del paviment del primer tram de l´artèria central de la mobilitat a peu per la ciutat.

Joan Antoni Pusó, Antoni Alberola i Xavier Invers afirmen que, si bé els laterals del Passeig estan molt malmesos, el centre no es troba en una situació millor.

Tots tres van a passejar gairebé diàriament i «ens vaga veure el mal estat del Passeig», afirma Pusó, que recorda que en els dar-rers trenta anys no s´hi han fet actuacions contundents de millora i això ha fet que la trencadissa de rajoles hagi arribat a un punt que fa rumiar «si això es pot arreglar», perquè pel tipus de peces als laterals és més fàcil intervenir-hi, però al centre l´enllosat és diferent, combina materials i dibuixa formes que o es respecten o caldrà refer-lo de cap a cap.

Pusó, Alberola i Invers creuen que cal decidir si es retira l´enllosat de l´andana central del Passeig, s´aprofita per compactar bé la base i es canvien els centenars de rajoles trencades que hi ha, o s´opta per posar-hi alguna mena de quitrà acolorit. «El que està clar és que no pot continuar així», diuen.

Tots tres fan notar que a còpia d´anar fent pegats el Passeig va perdent la seva idiosincràsia i que fer un plantejament d'illa de vianants però al mateix temps ser un vial amb trànsit rodat i que acull tota mena d´actes comporta que estigui trinxat.