De cara a la commemoració de 500 aniversari de la Reforma Protestant, els evangèlics, sota la cobertura de la Federación de Entidades Religiosas Evangélicas de España (FEREDE), preparen una sèrie d´esdeveniments sota el lema general "Els temps canvien, la Reforma continua".

Per aquest motiu, s'han organitzat diverses activitats, que a Manresa van començar diumenge passat amb un concert. Seguidament informem de les que se celebraran fins a final d'any:

  • Diumenge 11 de juny: conferència "La influència de la Reforma Protestant a l´Espiritualitat i la cultura del món occidental. Lloc: Sala Plana de l´Om a les 19 h.
  • Diumenge 18 de juny: pel·lícula històrica "Una llama en el viento". Lloc: Sala Plana de l´Om a les 19 h.
  • Setmana del 12 al 30 de setembre: exposició itinerant "Luter i la Reforma Protestant" (Documents de l´època, Bíblies, bules, segells, monedes, etc.). Lloc: Biblioteca del Casino.
  • Dimecres 1 de novembre: acte religiós al cementiri de Manresa, concretament en l´espai anomenat 'cementiri protestant'. Emplaçament que quedava separat del recinte 'sagrat' en el qual, per imposició de les autoritats civils i religioses de l´època, hi foren enterrats els cristians de fe evangèlica.
  • 31 d'octubre de 2017, dimarts, Culte de la Reforma, es celebraran 500 cultes a 500 localitats diferents arreu del país. "Després de segles de desconeixement dels protestants catalans i de veure´ns com una cosa aliena, obscura i sospitosa, confiem que, en un clima de llibertat, respecte i obertura puguem compartir amb els nostres conciutadans els principis i valors que han estat portadors d´influències positives i necessàries per a una societat més justa, honesta, solidària i amb esperança".

Una mica d'història

Manuel Sarrias, vicepresident de la Federación de Entidades Religiosas Evangélicas de España (FEREDE) i secretari General Emèrit de la Unión Evangélica Bautista de España, explica que "el 1517 es va iniciar a Alemanya l'escandalosa predicació i venda d'indulgències pel dominic Joan Tetzel, concedides pel Papa Lleó X, especialment adreçades a les obres de la nova Basílica de Sant Pere a Roma i també per eixugar els deutes personals contrets pel cardenal Albert de Brandeburg, precisament per assolir aquest mateix càrrec. Martí Luter, monjo Agustí i doctor en teologia, quan tenia 33 anys va considerar el tema de la venda d'indulgències com a oposada a l'ensenyament bíblic. I no només ho va criticar des del púlpit i la càtedra, sinó que, el 31 d'octubre del 1517, va clavar a les portes de l'església de Wittenberg (capital de Sajònia) les seves famoses 95 Tesis (avui dia hi són en lletres metal·litzades), escrites en un llenguatge planer i vigorós, per debatre-les -que era el procediment normal en els cercles acadèmics. Aquest fet es considera tradicionalment com l´inici de la Reforma Protestant".

"Durant els anys següents hi van haver diverses disputes públiques entre els emissaris del Papa i Luter. Els esdeveniments es van precipitar quan, el 1520, el reformador va cremar públicament la bula que exigia que es retractés. Va ser excomulgat pel Papa i es consumava la ruptura. Frederic, duc electe de Sajònia, mecenes d'art i cultural, es va negar a entregar a Luter a l'Emperador Carles V. Després de vàries Dietes (assemblees formals d'Estat), al 1529 es va celebrar la Dieta d'Espira, on els nobles alemanys van acceptar la reforma i protestaren per l'anul·lació de la tolerància religiosa concedida anteriorment, per tal de reprimir l'avenç de la Reforma (d'aquí ve el nom de protestants)".

"Els aspectes centrals de la Reforma van ser la Sola Gràcia, la sola Fe, solament Crist i les Escriptures. D'aquí trobem un fons comú de creences evangèliques-protestants: justificació per la fe sense obres (les bones obres són una conseqüència de la fe), la Bíblia com a única regla de fe i pràctica, sacerdoci universal dels creients (sense jerarquies eclesiàstiques), rebuig del celibat del clero, dos únics sacraments: bateig i sant sopar (Eucaristia), se simplifica el culte, es nega l'existència del purgatori i es rebutja la veneració del a Verge, els sants, imatges i relíquies. També un sentit de responsabilitat personal, laïcitat, ètica del treball (santedat de tot treball honest) i progrés".

"Una sèrie de circumstàncies (religioses, polítiques, econòmiques i socials) van permetre que Luter no acabés a la foguera com altres reformadors anteriors, o com va succeir a Espanya, on la Inquisició es va encarregar d'anul·lar qualsevol intent de reforma i modernitat. Però, hi va haver altres raons: la Impremta, la música (que des dels seus inicis la Reforma Protestant va usar com una expressió de les seves creences; Luter va compondre alguns himnes i va haver grans músics protestant com J. S. Bach, G. F. Haëndel i F. Mendelssohn) i la traducció de la Bíblia al llenguatge del poble, unificant l'idioma alemany, després d'un mil·lenni que només es podien llegir les Sagrades Escriptures en les seves llengües originals (hebreu o grec) o en llatí. Amb raó, quan Martí Luter va llegir passatges dels Evangelis en la llengua del país, un senzill camperol es va aixecar i va manifestar amb sorpresa: 'Jesús parla alemany!'"

"La immensa majoraria dels evangèlics espanyols no som luterans. Creem que la seva reforma necessitava completar-se. Luter i altres reformadors, com tot ésser humà, van tenir encerts i errors. Però resulta innegable que Luter, i altres, va actuar amb profundes conviccions, amb valentia, jugantse la vida i aprontat els riscos amb fe, trencant fortes cadenes i va obrir portes per a una nova comprensió del cristianisme.Mirant més enllà del 2017

"Creiem que la Reforma Protestant 'va obrir una porta al nou pensament sobre la relació de l´home amb Déu, a més d´una revolució social, política i ètica, donant a lloc a conceptes renovats de llibertat de creences, pensament i expressió, obrint un camí de progrés en les àrees de la ciència, economia i educació a Europa'. I no només a Europa, sinó també més enllà de les seves fronteres, on també va introduir i arrelar els principis d'aquest moviment basats en la Bíblia; portant arreu les Sagrades Escriptures a la llengua del poble, i proclamant la gràcia de Déu i de l´Evangeli de Jesucrist".

"Ara, pretenem que la repercussió vagi més enllà del 2017, mitjançant la participació de totes les esglésies, amb la majoria de creients protestants del país, fent visible la unitat dels evangèlics al voltant de Jesucrist i de la Bíblia, marcant un abans i un després, fent ressò en alguns valors essencials:

  • Transformació. Els reformadors van obrir un camí, amb els seus encerts i error, un camí de transformació espiritual que va influir en el curs de la història i la societat.
  • Regeneració. El missatge central de la Reforma és la persona de Jesucrist, fonament de la fe i d´una experiència de regeneració i amistat personal amb Déu.
  • Progrés. Els efectes de la Reforma van transcendir les fronteres de la religió, obrint un camí de progrés en àrees com la ciència, l´economia, l´educació, la política i l´atenció social a Europa i en el món.
  • Reconcialiació. La Reforma considera que la reconciliació és una missió de l´Església. Reconciliació amb Déu i amb els semblants, també amb el nostre entorn natural i social. S´ha de treballar per establir una cultura de la convivència, els drets humans i la pau.
  • Revelació. La Bíblia i la Reforma. La Reforma va difondre la Paraula de Déu en el llenguatge del poble i va defendre la seva interpretació científica, sense imposició dogmàtica. Va reconèixer i segueix reconeixent la seva autoritat com a norma de fe i promou la seva lectura i meditació com a font d´il·luminació i direcció personal"