Un sondeig fet per aquest diari a pràcticament tots els establiments del carrer de Carrasco i Formiguera de Manresa evidencia que la gran majoria de treballadors i responsables dels comerços són contraris o molt escèptics davant la proposta de l'Ajuntament d'implantar zona blava al vial el proper setembre. Aquest és el carrer que perdrà més places d'aparcament gratuït si prospera l'acord al qual han arribat l'equip de govern i la concessionària del servei, Eyssa, pel qual Manresa guanyarà 515 places de zona blava que se sumaran a les 668 actuals.

Aquest diari ha consultat l'opinió de 19 responsables i treballadors dels establiments del Carrasco i Formiguera i, d'aquests, 10 s'oposen frontalment a la mesura. De la resta, 7 s'hi mostren molt escèptics i hi veuen pros i contres, i només dos dels enquestats creuen que eliminar l'aparcament gratuït del carrer els repercutirà positivament.

Recordem que la mesura per pintar de blau 515 places noves de zona blava a Manresa inclou també la rebaixa del preu de l'aparcament regulat: es passaria d'1,88 euros que costa ara una hora d'aparcament, a dues tarifes, una d'1,70 euros l'hora a la zona més cèntrica, i una altra d'1,50 a la zona més allunyada del centre.

«La gent deixarà d'anar al centre»

La desena de treballadors o propietaris de negocis que s'han mostrat contraris a la implantació de la zona blava argumenten que la mesura no té com a objectiu afavorir la rotació de vehicles, sinó que «és completament recaptatòria», i que eliminant les últimes places d'aparcament gratuït que queden al nucli de Manresa, «l'Ajuntament aconseguirà que la gent deixi d'anar a comprar al centre, i vagi a grans superfícies». La mesura prevista també afecta personalment molts d'aquests detractors de la futura zona blava al Carrasco i Formiguera, ja que expliquen que es quedaran sense poder aparcar per anar a la feina.

Cristina Solano, responsable de la llar d'infants Little Nursery, assegura que «així, l'Ajuntament s'acabarà carregant el petit comerç. No ens faciliten gens la feina i, en canvi, només fan que fer-nos pagar impostos». Pel que fa a la logística de l'escola bressol, Solano tampoc creu que el canvi faciliti l'entrada o sortida dels infants, ja que «ara els pares deixen el cotxe aturat un moment al davant de l'escola i, si cal, nosaltres sortim a recollir-los els fills». D'una manera similar s'ha expressat Núria Canamasas, veïna de Callús i responsable de la botiga City Kids: «no crec que la zona blava faci la funció de facilitar l'aparcament. Al final, la gent deixarà de venir a comprar a Manresa. És una vergonya: ja van treure llocs per aparcar davant de Correus, després van posar i treure el carril bici del Passeig, que ara és zona de càrrega i descàrrega, i ara ens volen posar més zona blava. Estan fent molt mal al comerç».

Esmeralda Prieto, encar-regada del restaurant Dehesa Santa María, també és contrària a posar zona blava i creu que l'Ajuntament «hauria de posar places de zona verda per a veïns i treballadors». Assegura que «tenir aparcament que generi més rotació no afavorirà el negoci, ja que la gent no paga aparcament per fer un cafè».

Tampoc creuen que els clients tinguin més opcions d'aparcament les treballadores del Policlínic ITCO, ja que «els pacients vénen aquí amb la idea de deixar el cotxe al pàrquing privat, i a més, la zona blava és tan cara que gairebé no surt a compte». Per a elles, també és una mala jugada que s'eliminin les places d'aparcament gratuït «perquè encara haurem de voltar més que ara per trobar un lloc per deixar el cotxe». La treballadora de Cal Moliné Jèssica Pérez no pensa que la mesura ajudi a fer pujar la clientela del forn-cafeteria: «no crec que porti cap benefici al comerç, i menys al nostre sector», declara. A Raga Ortodòncia, la treballadora Anna Soldevila és de l'opinió que la futura zona blava no facilitarà l'aparcament als clients, «ja que no poden estar pendents de l'hora ni del tiquet». Tres treballadors de la botiga Vèrtic, Joan Garcia, Lluís Martí i Ferran Espinalt, no veuen cap avantatge a la zona blava: «no creiem que ajudi a trobar més aparcament i, a més, els nostres clients ja poden aparcar en un pàrquing privat», remarquen. La treballadora del Centre Òptic del Bages, Maria Moreno, també opina que «no serà beneficiós per al comerç i, per contra, serà perjudicial per als veïns». Moreno es queixa que «després d'haver de pagar per tot ens agradaria, com a mínim, veure els carrers arreglats. Però no és així».

El responsable de la cafeteria Moka, Òscar Mominó, constatava, l'endemà que aquest diari publiqués l'ampliació de la zona blava, que «els clients parlen molt d'això, i només he sentit comentaris contraris. Diuen que ja n'hi ha prou». També veu problemes a la mesura la professora del Lluís de Peguera Montserrat Amic, veïna d'Igualada, que comenta que «encara m'hauré de llevar més d'hora per trobar aparcament per venir a treballar».

Negatiu per a veïns i treballadors

Les persones que troben pros i contres a la mesura destaquen, en general, que convertir el Carrasco i Formiguera en un vial de zona blava tindrà beneficis per als clients, «que potser trobaran aparcament amb més facilitat», però són crítics pel fet que la iniciativa «perjudicarà veïns i treballadors de la zona, ja que els serà molt complicat aparcar».

La responsable de la botiga Eco Manresa declara que «pel que fa a mobilitat em sembla bé, perquè hi haurà més rotació de vehicles, però per als veïns serà perjudicial». Carme Victori, treballadora de la Clínica Oftalmològica del Bages, té una opinió en sintonia amb l'anterior, ja que, segons ella, «la zona blava afavorirà la rotació de vehicles, però als treballadors ens perjudicarà». També Marcel Codina, responsable de STK Codina Perruquers, expressa que «com a ciutadà, no m'agrada que posin més zona blava, però amb visió de comerciant sóc del parer que hi haurà més facilitat per aparcar. Tot i això, si em deixessin triar, diria 'no' a la zona blava». L'empleat del Gimnàs Vela Josep López comparteix l'opinió de Codina: «com a treballador no em sembla bé, però per als clients crec que hi haurà hores en les quals els serà més fàcil aparcar». S'han posicionat igual el treballador de la botiga Slow Food Quiriqui, Aitor Delgado, i Manoli Bruque, responsable de Bernat Bruque Perruquers. També Helena Rubio, treballadora de l'oficina Egarsat, admet que «per als clients serà més fàcil aparcar, tot i que no crec que se'n puguin beneficiar gaires».

Més mobilitat

Les dues persones que veuen com un fet positiu la implantació de la zona blava al Carrasco i Formiguera són Francisco Méndez, propietari de B&B Coffee and Sandwich, i Àngel Martínez, responsable de la peixateria i restaurant Vise. Méndez argumenta que amb l'aparcament regulat «la gent mourà més els vehicles i es trobarà més lloc per aparcar, ja que ara els cotxes estan immòbils». Afegeix que, malgrat tot, no sap si el seu negoci «en sortirà beneficiat». Àngel Martínez assenyala que «hi haurà més rotació de vehicles i ajudarà la gent que ve a comprar aquí a trobar lloc per aparcar».

El carrer d'Aragó, amb reserves

Els responsables de dos negocis que hi ha al carrer d'Aragó, que també serà pintat de blau, s'han mostrat escèptics davant la mesura. Meritxell Anaya, responsable de FisioClínic Manresa, explica que per una banda creu que serà beneficiós perquè «evitarà que hi hagi cotxes aparcats que no es mouen en tot el dia», però per l'altra creu que la zona blava és força cara. David Carreté, gerent de Spaidescans, opina que «pot ser positiu per la rotació, però en general a Manresa el tema de l'aparcament està molt malament, fins i tot falten pàrquings de pagament, i aquí una zona de càrrega i descàrrega».