Avui dilluns, a 2/4 de 9 del matí, ha començat a funcionar al número 7 del carrer d'Alfons XII la nova oficina territorial de l'Agència Tributària de Catalunya (ATC) a Manresa. S'hi podran fer els tràmits que realitzaven les conegudes com oficines liquidadores i altres de delegats per les administracions catalana, comarcal i local.

L'objectiu final d'aquesta oficina i de les altres 31 que hi ha arreu del país és assumir les plenes competències fiscals. Per això, ahir, en la visita que hi van fer la delegada del Govern a la Catalu-nya Central, Laurà Vilagrà; el director de l'ATC, Eduard Vilà; l'alcalde, Valentí Junyent; i el president del Consell Comarcal del Bages, Agustí Comas, s'hi van referir com a una «estructura d'estat».

Vilagrà va recordar que, «fins a aquesta setmana, a Catalunya hi havia 5 oficines centralitzades a les províncies i a Barcelona i passem a 32; 19 seran de la Generalitat i 13 compartides amb consells comarcals i diputacions». En el cas de la Catalunya Central, va remarcar que, de les 19 oficines territorials, n'hi ha dues, a Vic i a Manresa, i tres de compartides en el cas de Berga, Solsona i Igualada. Va destacar que «la de Manresa és una oficina de referència per a Solsona i Berga». Per aquest motiu, «ha quedat molt reforçada. Quan els liquidadors es cuidaven d'aquestes gestions hi havia sis persones i ara en són dotze». Es va referir a la posada en marxa de l'oficina com «un repte ingent».

Ahir, en la visita de les autoritats a l'oficina manresana, després de la realitzada per Vilagrà i Vilà a la de Vic, van saludar el personal, que ja va començar a atendre algun ciutadà, si bé el dia oficial d'obertura és dilluns (vegeu-ne els horiaris a l'article del costat).

Vilà va mostrar la seva satisfacció per l'obertura de les oficines perquè «s'està aconseguint acostar al ciutadà l'agència tributària» centralitzant-hi serveis que, fins ara, estaven repartits en tres llocs: la gestió dels tributs cedits (l'impost de transmissions patrimonials i l'impost de transmissions i donacions), que feien les oficines liquidadores; la gestió dels tributs propis, que es feia a l'oficina central de l'agència tributària a Barcelona; i la gestió de la recaptació executiva, que portava l'agència estatal tributària.

Ser al Centre Històric

A més de l'expertesa del personal que l'atendrà i del fet d'acostar-la als ciutadans, l'alcalde Junyent es va congratular que l'oficina s'hagi instal·lat al Centre Històric. «Sabem que aquesta zona necessita activitat i revitalitzar-la, i elements com aquest dinamitzen, no tan sols el carrer, sinó tot l'àmbit del Centre Històric». No va passar per alt que «ara té les funcions que té, i esperem que sigui un bon element per tenir estructures d'estat a partir del moment en què puguem incrementar la recaptació directa des de Catalunya per a l'ús i l'administració del que paguem els catalans».

Per part seva, Comas també va posar l'accent en l'aspecte de la potenciació de la proximitat de l'oficina als ciutadans, alhora que va celebrar que «aquestes noves estructures de país es vagin consolidant al territori i, entre tots, anem fent passes endavant».

Tant Junyent com Vilagrà van destacar que l'ATC hagi complert el seu compromís de tenir les oficines operatives el setembre.