El Montepio té clar que la solució per resoldre l'alt nombre d'accidents a la C-55 i millorar la circulació de vehicles entre el Bages i l'àrea metropolitana de Barcelona és desdoblar els 12 quilòmetres de carretera entre el túnel del Bogunyà i Manresa.

Aquest tram és clau, segons un estudi del Montepio, perquè diàriament hi passen una quantitat de vehicles superior a d'altres carreteres que ja estan desdoblades. A l'altura de Monistrol la situació canvia perquè la connexió amb la C-58 -que connecta amb Terrassa i, per tant, amb l'àrea metropolitana- fa disminuir el nombre de vehicles en direcció al Baix Llobregat. Montepio, que sempre ha estat al costat de la Plataforma No Més Morts a la C-55, ho deixa clar en l'estudi: «La nostra conclusió és que cal desdoblar la carretera, i tenint en un calaix tres projectes valorats en 64, 15 i 39 milions, respectivament, pensem que algun dels tres ja s'hauria pogut executar».

Montepio veu necessari, per tant, pressupostar i adjudicar les obres de desdoblament entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa recollides en tres projectes, que tenen un cost de 118 milions d'euros, i dissenyar un nou projecte de desdoblament entre l'enllaç amb la C-58 -al túnel del Bogunyà- i la connexió entre la C-55 i la C-16, al peatge de Sant Vicenç.

A part, l'estudi també conclou que la Generalitat ha de continuar les millores puntuals de seguretat, intensificar la difusió dels descomptes actuals en els peatges de l'autopista de la C-16 a Sant Vicenç, i no s'ha de descartar la possibilitat d'implantar una vinyeta en les vies d'alta capacitat, sense que això freni el desdoblament de la C-55.El cost de les obres

L'entitat que representa conductors critica, a més, la posició de la Generalitat de no invertir fins ara en les obres de desdoblament per falta de diners. L'estudi especifica: « Generalitat diu que no hi ha diners i aposta per transferir trànsit de la C-55 a la C-16, tenint present que 118 milions per desdoblar és molt menys que els 776 milions que semblen disposats a pagar per rescatar la C-16 i aplicar-hi la vinyeta».

En el terreny dels costos pressupostaris, afegeix que la Generalitat de Catalunya porta pagats a la concessionària 232 milions en els últims 10 anys en concepte de descomptes i bonificacions que s'apliquen als usuaris i compensacions pels dèficits sobre els plans de negoci previstos, i l'any 1993 li va atorgar una pròrroga de concessió de 15 anys més. També fa referència al fet que la concessionària Autema està participada per Ferrovial i Abertis, dues companyies que trebellen per a uns accionistes, i que aquest afany de lucre entra en contradicció al servei públic que ha d'oferir l'administració catalana.