L'èxit de la jornada de descomptes del Black Friday a les portes de la campanya de Nadal és gairebé inqüestionable i genera unanimitat entre els comerços consultats. Un tema de debat, però, és com repercuteix aquesta jornada en el conjunt de la campanya: incentiva les compres o simplement ajorna les de les setmanes anteriors i en fa avançar d'altres que s'haurien fet des d'ara fins Nadal?

En el sector de la tecnologia i els electrodomèstics, Pere Rovira, de Centregràfic, i Jordi Martínez, de Lowing i Milar, coincideixen que hi ha compres que s'han ajornat i d'altres que s'han avançat. Així, Rovira assegura que «hi ha gent que ja s'esperava per poder comprar i d'altres que han avançat les compres de la campanya de Nadal, però és el que passa ja cada any». Martínez també comparteix aquesta opinió i assegura que es poden lligar els dos fenòmens, tant el d'ajornament com el d'avançament. «Hi ha els dos fenòmens perquè el comprador es motiva ell mateix per esperar a fer una compra, o avançar la que ja faria més endavant, al Black Friday és un bon motiu». En aquest sentit afegia que els preus que hi ha hagut al llarg d'aquesta campanya «valen la decisió de comprar-ho ara perquè tot és més atractiu que esperar a Nadal». Per aquest motiu, Martínez és conscient que les jornades d'ahir i divendres «restaran vendes al principi de desembre», i afegeix que poden suposar entre el 20 i el 30% de les vendes de la campanya.

Valentí Cardona, d'Iglesias Moda, també opina que la campanya retarda algunes vendes i n'avança d'altres, tot i que en el seu cas remarca «constantment que fem algun tipus de promoció per il·lusionar el client» i que la del Black Friday és una més.

Des de La Creadora, David Augé remarcava que l'efecte existia, però també posava èmfasi que en el sector de la moda la climatologia és clau. Així, assegurava que «si el temps acompanya, ajuda a vendre, però com puc vendre roba d'abric el mes d'octubre si estem a 27 graus?».

Per la seva part, Laura Ramírez, de la sabateria Torra, descartava un gran avançament de les compres nadalenques pel Black Friday, i afegia que en el seu cas «sempre venem molt a última hora, en especial l'última setmana abans del Nadal», i es mostrava partidària de no abusar de les promocions i de fer-les en moments puntuals, «només quan toca i com toca», deia.

Maria Mercè Tarragó, de Copèrnic, que es mostrava satisfeta de les vendes del Black Friday, assegurava que en el seu cas la gran majoria de les vendes «han estat per a qui ha volgut fer-se un regal a ell mateix, com un capritx, aprofitant el dia i la il·lusió d'una joia». I afegia que no havia detectat que hi hagués un avançament de compres per als dies de Nadal.

Anna Casasampera, de Tarannà, també descartava que hi hagués hagut avançaments o retards. En el seu cas ho justificava pel fet que «quan una persona vol una crema o un producte cosmètic no el compra fins que se li està a punt d'acabar el que té o gairebé al moment de fer el regal».