L'Informe del Síndic de Greuges amb les dades del 2017 referents a Manresa mostra que a la ciutat, al contrari del que passa al conjunt de Catalunya, els que es queixen més són els homes.

Pel que fa a la distribució de queixes per sexe, l'informe assegura que "val a dir que al municipi de Manresa s´inverteixen les dades del conjunt de Catalunya, atès que a Catalunya és majoritària la presència de dones que presenten queixes al Síndic, especialment en l´àmbit de polítiques socials, mentre que a Manresa el 54,1% de les queixes han estat presentades per homes i, en concret, més en l´àmbit de seguretat ciutadana i justícia (85,7%)".

Del total de 159 queixes i consultes registrades, 86 (54,1%) són d'homes i 73 (45,9%) de dones.

La majoria de les queixes i consultes se centren en polítiques socials (38,3%), seguides d´administració pública i tributs (21%).Primeres queixes per discriminació

D´altra banda, l'informe també destaca que, per primer cop, s´han presentat 3 queixes al Síndic de Greuges de Catalunya per discriminació. Aquest darrer fet no indica necessàriament que per primer cop una persona hagi volgut queixar-se davant d´una situació de discriminació, sinó que cada cop més les persones se senten amb més capacitat per defensar els seus drets davant la igualtat de gènere i la igualtat en l´orientació i la identitat sexuals.

L´anàlisi de les queixes i consultes rebudes al Síndic de persones residents a Manresa mostra la tendència a disminuir el nombre de queixes provinents de Manresa o, si més no, l´increment de l´ús de mitjans electrònics per part de les persones interessades i del servei de notificacions i comunicacions electròniques, en detriment del correu postal o presencial.

L´Ajuntament de Manresa ha estat l´administració afectada en un total de 23 queixes durant l´any 2017. Aquestes queixes s´han centrat en l´àmbit de medi ambient i urbanisme (molèsties per sorolls, problemes d´accés a habitatges o compliment de la legalitat urbanística). En relació amb la població de municipis similars, no s´observa una diferència significativa i es manté en la mitjana de queixes d´altres administracions locals.

Pel que fa als terminis de tramitació, sempre segons l'informe del Síndic, la durada del procediment s´ha reduït significativament durant el 2017 segons els terminis que ambdues institucions havien acordat en el conveni signat l´any 2011 (15 dies per tràmit i institució), "fet que reverteix positivament en la percepció de l´Administració local per part de la ciutadania, atès que els seus problemes es resolen o es motiven en un termini prudencial de temps".

Pel que fa a l´estat de tramitació de les queixes amb l´Ajuntament de Manresa, durant 2017 s´han finalitzat 20 actuacions (60,6%). Del conjunt de queixes finalitzades, en el 70% dels casos en què s´ha detectat una irregularitat o bé s´ha solucionat abans que el Síndic formulés suggeriments o recomanacions, o bé s´ha acceptat la resolució un cop el Síndic s´hi ha pronunciat.

L'informe destaca que davant les queixes de la ciutadania en matèria d´urbanisme i medi ambient, l´Ajuntament ha pres mesures perquè una empresa de fusta compleixi els requeriments ambientals o, entre d´altres, ha acondicionat diverses vies públiques que es trobaven en mal estat.

En matèria d´administració pública i tributs, l´Ajuntament ha millorat la informació en matèria fiscal o, entre d´altres, ha revocat una sanció i ha retornat l´import indegudament ingressat a la persona interessada.

A més, destaca que "l´Ajuntament de Manresa ha intervingut per ajornar dos desnonaments i aconseguir l´adjudicació dels habitatges per a les famílies". Finalment, l´Ajuntament i el Síndic vetllen per incloure les recomanacions del Síndic respecte a les zones de vianants, agilitar la tramitació d´ajuts per promocionar la producció ecològica o inspeccionar el compliment de mesures per part d´un supermercat que generava molèsties de contaminació acústica.

Conveni pioner

El 2017, l´Ajuntament de Manresa i el Síndic van signar un conveni pioner, pel qual es reforcen els serveis que ofereix a la ciutadania, amb més visites anuals a la ciutat, i un informe anual recollint queixes i consultes tramitades que facin referencia al municipi.

El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, va ser a Manresa per presentar l´informe del 2017 de la seva institució en referència al municipi.