Altea ja és un vell conegut nostre. Però Seat no ha deixat d´introduir-hi millores i de perfeccionar-lo amb l´objectiu de mantenir-ne fresc tot l´atractiu. De fet, l´Altea no va arribar a ser un monovolum amb tots els ets i uts fins que no se´n va llançar la variant XL, amb una carrosseria més grossa i un interior modulable que dóna molt de joc.

Aquesta evolució constant de l´Altea no ha passat només per afinar-ne tots aquells detalls susceptibles de ser corregits, sinó també per muntar-hi les mecàniques més modernes i eficients del Grup Volkswagen. Si una cosa diferencia clarament l´Altea de tots els seus competidors és un comportament dinàmic molt neutre, més propi d´un turisme que no pas d´un monovolum. La crítica especialitzada sempre li ha reconegut que és un dels monovolums compactes de reaccions més àgils. I el millor de l´XL és que alguns aspectes que en un monovolum són molt importants per al client però que en l´Altea normal quedaven una mica deixats de banda –per exemple, la modularitat interna o l´amplitud de l´habitacle–, en l´Altea XL tenen la categoria de prioritat. Probablement, el dilema a l´hora de triar cotxe familiar el tindrem, si entrem en un concessionari Seat, entre l´Altea XL i el magnífic Exeo ST. A part del volum de càrrega del maleter, hi ha un aspecte que decanta la balança a favor de l´Altea XL de cara a un ús estrictament familiar, i és l´amplitud i la modularitat de les places del darrere gràcies a la possibilitat de desplaçar el seient fins a setze centímetres cap endavant. Avui portem a prova una versió econòmica de l´Altea XL, concretament el TDI 1.6 de 105 CV, acoblat a un canvi automàtic de set relacions DSG.

Un pam que marca la diferència

L´Altea XL té una carrosseria 18,7 centímetres més llarga que la del model estàndard. Un pam encara no, però encara no un pam que marca una gran diferència. Dit d´una altra manera: la capacitat del maleter augmenta 123 litres i se situa en uns notables 532 litres, que poden arribar fins a una capacitat màxima de 635 litres si els seients del darrere es desplacen endavant tant com ho permeten les guies que els subjecten.

Com que es tracta d´un cinc places, el maleter de l´Altea XL es converteix, com ja hem dit, en un dels arguments més convincents d´aquest model.

Hi ha altres detalls que reforcen l´orientació familiar d´aquesta versió allargada de l´Altea, com la presa de corrent de 12 volts al maleter, les safates desplegables situades a la part posterior dels respatllers dels seients del davant o una practiquíssima safata que s´enrotlla tota sola només polsant-la amb un dit i que sempre es manté al seu lloc gràcies a unes eficaces guies.

Tot l´interior de l´Altea XL té un disseny més refinat, amb nous comandaments, un volant més esportiu i una combinació cromàtica que fa que s´hi respiri, sense arribar al luxe, una atmosfera de gan confort i acabats perfectes. S´ha de destacar, en aquest sentit, la qualitat del teixit de la tapisseria i l´agradable tacte de tots els comandaments i les diferents carcasses plàstiques de recobriment interior.

A part d´uns nous grups òptics davanters i llums del darrere de nou disseny, l´Altea XL es pot demanar amb fars bixenó amb sistema AFS, que incorpora llum de dia. També és novetat el sistema de llums anomenat Cornering: els fars de boira fan la funció d´il·luminació autodireccional quan es gira el volant.

Un motor tàndem entre motor i canvi

El motor 1.6 TDi d´aquest Altea XL té una resposta bastant lineal, però prou enèrgica per moure el cotxe amb una certa agilitat. El canvi DSG, en aquest cas de set marxes, ajuda a aprofitar tota la potència disponible perquè la caiguda de revolucions en passar d´una marxa a l´altra és mínima, i això fa que l´acceleració d´aquest cotxe, sense arribar a ser contundent, sigui bona. De tota manera, a plena càrrega, i únicament en pujades pronunciades, hi trobarem a faltar algun cavall. El millor de tot, i encara més en els temps que corren, és que aquesta mecànica és molt austera i aprofita al màxim cada gota de gasoil. Conduint amb moderació, ens situarem en mitjanes d´uns 6 litres cada 100 quilòmetres.