Cada vegada que hem tingut l´oportunitat de provar un Skoda Yeti, hem acabat dient que ens sembla un totcamí magnífic i que ens costa molt trobar-hi algun aspecte criticable. Més que defectes, el que hi veiem és una pila de virtuts, començant per una imatge molt agradable combinada amb un ampli i confortable espai interior.

Ara la firma txeca rebla el clau amb una versió Greenline de baix consum (cosa que no vol dir renunciar a unes prestacions notables) impulsada per un propulsor 1.6 TDI de 105 cavalls que, gràcies a una sèrie de canvis en la mecànica i a la carrosseria, aconsegueix aprofitar al màxim cada gota de gasoil. El Greenline disposa d´un sistema que para i engega automàticament el motor (start&stop) quan aturem el vehicle o trepitgem el pedal de l´embragatge per posar primera i arrencar. També incorpora un alternador que només agafa força del propulsor en les desceleracions.

En el tauler hi trobem un indicador de marxa recomanada. Pel que fa al bastidor, les modificacions del Greenline són una suspensió rebaixada i pneumàtics de baixa resistència al rodatge. Tot plegat, combinat amb certes modificacions aerodinàmiques a la carrosseria, dóna com a resultat un automòbil d´elevada eficiència.

Habitacle, ample, ben acabat i modulable

Encara que exteriorment és molt compacta, la carrosseria del Yeti és tota una sorpresa quan accedim a bord. L´habitacle és molt ampli, més que no pas el d´alguns models de la competència més carregats interiorment. Especialment destacable és la zona destinada a les cames i l´alçada lliure cap al sostre. El lloc de conducció és molt similar al d´un turisme, amb l´única diferència d´un seient situat bastant més amunt que, a part de permetre´ns controlar molt bé la situació del trànsit, fa que les cames quedin molt relaxades i el pas dels quilòmetres es noti ben poc.

Les places del darrere no plantegen cap problema si hi han de viatjar dos adults, encara que siguin corpulents. La situació canvia si s´hi han d´encabir tres persones, perquè aleshores l´espai es fa més estret.

Hem de destacar també, a l´hora de sumar punts positius, que els dos seients laterals del darrere, individuals i dotats de sistema Isofix d´ancoratge de cadiretes infantils, es poden desplaçar longitudinalment endavant i enrere, i a més se´n pot regular la inclinació del respatller. El central és més estret i es no pot regular longitudinalment. De la mateixa manera que en el Roomster, si s´extreu el seient central del Yeti, els laterals es poden desplaçar cap al centre de l´habitacle per proporcionar més amplada lateral als ocupants d´aquestes dues places, amb el plus de seguretat afegida que representa en cas de col·lisió lateral el fet d´haver desplaçat els seients cap al centre del cotxe.

L´acabat de l´Skoda Yeti, a part de sòlid, és de qualitat, amb uns materials de revestiment agradables a la vista i al tacte. El sostre solar panoràmic -de sèrie o opcional, en funció de la versió- dóna molta lluminositat interior.

Molt pràctics són també els diferents compartiments que trobem escampats per diferents zones de l´interior, com per exemple un calaix situat sota el seient de l´acompanyant, una àmplia guantera central amb tapa al mig del tablier, un compartiment sota el reposabraços central i altres forats a la consola central i just a sota de la palanca del fre de mà, així com un portaulleres al sostre. Les sinergies del Grup Volkswagen no només es noten en les mecàniques, ja que com a detall de bon acabat, hem de dir que la majoria d´aquests compartiments tenen un revestiment tèxtil o plàstic antilliscant.

Pel que fa al maleter, el volum de càrrega de l´Skoda Yeti és de 405 litres, una xifra que se situa per sobre de la que presenten la majoria dels seus rivals de segment.

Turisme que pot anar al bosc

A la carretera, el Yeti sorprèn per la bona petjada i per la rapidesa amb què reacciona a les ordres del volant, sense balancejar en el pas pels revolts. És un cotxe confortable, fàcil de conduir i que, a sobre, transmet seguretat en qualsevol tipus de carretera. El canvi del Greenline és manual de 5 velocitats. La suspensió té un reglatge encertat, més aviat dur però al mateix temps còmode, un compromís molt ben resolt perquè, com hem dit, subjecta bé la carrosseria als revolts encara que hi entrem amb decisió, de manera que el cotxe manté molt fidelment la trajectòria sense moviments estranys.

El propulsor 1.6 TDI de 105 cavalls té prou potència perquè el Yeti no sigui cap tortuga i una eficiència notable que es reflecteix en unes xifres de consum que poden arribar a ser especialment moderades si tenim cura de conduir sense accelerar de cop i tractant amb delicadesa del pedal del gas. Un dels aspectes que ha millorat respecte a versions anteriors és l´aïllament del soroll del propulsor, que ara queda més ben filtrat.

Joan Rossinyol