Estan d´enhorabona tots aquells que busquin una porta d´accés a l´univers turbodièsel de BMW. El 116d, un cotxe que (si hem de jutjar pel que ens diu l´anagrama de la porta del darrere) podria sembla una versió modesta, s´ha encarregat de demostrar en aquesta prova que té tots els requisits perquè se´l consideri un BMW de ple dret. De fet, la segona generació del Sèrie 1 fa un perceptible salt endavant qualitatiu, i, des del punt de vista dels acabats i de l´equipament, no ha d´envejar res als models de més categoria de la firma alemanya. El principal argument -i diríem que irrenunciable, ja que aporta aquell plus tan característic de la marca bavaresa- continua sent el dinamisme de conducció. Un dinamisme que es fa patent des del moment de posar primera i embragar, com explicarem més avall. Tot i que el matís esportiu, almenys en aquesta versió, no el podem buscar en el propulsor, sinó en la resposta dinàmica del xassís, un apartat en què el Sèrie 1 ens ha tornat a demostrar que té condicions d´atleta i que és un automòbil molt segur i divertit de conduir. El dilema, doncs, està servit.

Hi ha també un altre aspecte que fa molt atractiu aquest cotxe, i és una imatge impol·luta i de distinció, encara que sigui en una versió d´accés a la gamma. La disjuntiva que BMW planteja al seu potencial client amb el 116d salta a la vista: què t´estimes més, un cotxe de marca generalista en la versió més alta o, per un preu semblant, un BMW com aquest? Realment, és un dilema, perquè tothom sap que els BMW són vehicles que resisteixen molt bé la depreciació.

Un seient adaptable

Una de les coses que més ens han agradat del BMW 116d és que el seient del conductor s´adapta com un guant al perfil de cada conductor, ja que tant permet una posició absolutament esportiva, amb la banqueta situada arran de terra (és a dir, amb les cames del conductor completament estirades) com una de molt més urbana i familiar, a mig camí de la d´un monovolum. La caiguda gairebé vertical del volant fa que des del lloc de conducció es puguin notar amb tota la intensitat les reaccions del cotxe. Pel que fa a practicitat, el maleter és prou ampli (330 litres) i té una bona boca d´accés. Per ampliar-ne la capacitat es pot abatre el respatller del darrere, dividit en dues meitats asimètriques. La banqueta és fixa, però el respatller, una vegada abatut, forma amb el terra un mateix pla horitzontal que permet encabir-hi objectes d´un cert volum.

Potència suficient

Parlar de 116 cavalls pot tenir gust de poc en un BMW. Però el 116d s´ha encarregat de demostrar-nos en aquesta prova que els cavalls que ens ofereix són molt aprofitables. Només cal veure les dades de la fitxa tècnica pel que fa a velocitat punta i acceleració per adonar-nos de la realitat. Entre 2.000 i 3.500 voltes el propulsor ofereix una empenta prou contundent per fer que les acceleracions siguin alegres i que conduir aquest cotxe resulti ben divertit. La caixa manual, de 6 velocitats, ajuda, amb un funcionament i un tacte excel·lents, a extreure tot el potencial del motor. S´ha de destacar que resulta molt silenciós, de manera que en recorreguts per carretera el confort de marxa del 116d és notable.

Hem parlat d´una dinàmica de conducció amb matisos esportius, i és que el xassís del Sèrie 1 està preparat per pair el doble de cavalls. El 116d es pot conduir amb marxes llargues, jugant amb la inèrcia que agafa i el cotxe refiant-nos (ho podem fer) de l´altíssima estabilitat que proporciona el conjunt rodant. S´han de destacar també els frens, molt dosificables i que incrementen la sensació de seguretat activa que proporciona el cotxe. La carrosseria no balanceja en cap cas, l´adherència general és molt alta i el tacte de conducció ens fa evident que aquest Sèrie 1 és tot un BMW.

Un 10 per a la direcció, per la fidelitat amb què interpreta les ordres que li dóna el volant i per la informació que transmet al conductor sobre el contacte de les rodes davanteres amb l´asfalt. És en aquests apartats que s´ha de buscar el plus que aporta el Sèrie 1 respecte als seus rivals.