Diversos experts han recomanat aquest dimarts als homes a prendre exemple de les dones al volant, sobretot pel que fa a prudència i respecte a les normes. És una de les principals conclusions del primer Congrés Internacional sobre dones i seguretat viària, celebrat a Barcelona i que ha aplegat experts internacionals. Les diverses estadístiques indiquen que les dones tenen menys accidents i menys sancions, i es considera que les campanyes de conscienciació haurien de tenir en compte els seus valors per potenciar-los en els homes.

El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, ha dit que van tenir dubtes sobre organitzar el congrés per tal de no caure en tòpics, però van decidir tirar endavant, cosa que ha celebrat. Espadaler ha dit que per rebaixar les xifres de mortalitat el Servei Català de Trànsit necessita la col·laboració de tothom, tant entitats, com organismes privats, d'investigació, de la societat civil i els conductors. Tot i la reducció de les xifres dels últims deu anys, no ha volgut treure pit i ha dit que per millorar-les cal més formació, a part de les sancions.

Tot i així, ha admès que el primer trimestre de l'any ha sigut pitjor que el de l'any passat. Tot i no voler treure conclusions precipitades, perquè creu que cal mirar la tendència a mitjà termini, el conseller ha admès que és el primer cop que passa en deu anys, i que l'any passat ja va començar a passar a la resta de l'estat i d'Europa. Segons ell, això es pot deure al fet que s'ha incrementat la mobilitat, per l'inici de la recuperació econòmica, però el parc automobilístic encara és vell.

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, ha dit que el congrés era "necessari" ja que no es pot avançar en seguretat viària sense l'aportació de les dones, perquè "condueixen bé", compleixen les normes, tenen menys accidents, més prudència i respecte i més "amabilitat". Per això, creu que cal incorporar aquests valors en les campanyes de sensibilització de les administracions públiques.

En la primera ponència, la directora de Polítiques Públiques del Consell Europeu de Seguretat en el Transport (ETSC), Ellen Townsend, ha presentat l'Informe PIN (Road Safety Performance Index) sobre homes i dones i seguretat viària i ha destacat que el 49% d'habitants de la Unió Europea són homes però que la mortalitat d'homes en sinistre viari ascendeix fins al 76%.

La directora de l'Institut Català de les Dones, Núria Balada, ha destacat que "la biologia pot condicionar, però no determinar". La directora de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, Núria Aymerich, ha posat de relleu que "el valor de la seguretat té un sentit diferent en un home que en una dona". Per la seva banda, la delegada de seguretat viària de la Fiscalia Provincial de Barcelona, Isabel López Riera, ha exposat diferents estadístiques que subratllen que els delictes de trànsit són superiors en els homes que en les dones.

El director de l'Institut de Seguretat Viària del Motociclista, Juan Carlos Toribio, ha destacat que el 38% de conductors amb permís de conduir A2, el de motocicletes, són dones.

Seguidament, Karin Genoe, presidenta de l'Institut Belga per la Seguretat Viària ha exposat les característiques de la sinistralitat belga on "les dones se senten més responsables i mostren més respecte per les normes, mentre que els homes són menys conscients dels riscos en la conducció". Olga Sànchez, regidora delegada de Seguretat Ciutadana de l'Ajuntament de Manresa, ha mostrat la preocupació del seu consistori per l'elevada sinistralitat del municipi. "Per això, ha estat molt important reduir el nombre d'atropellaments, l'accidentalitat en general i la lesivitat dels ferits. Hem fet un esforç en augmentar els controls, hem fet una àmplia bateria d'accions i campanyes cercant tot tipus de complicitats", ha explicat.

A la següent ponència sobre psicologia i campanyes de comunicació, Lauren Caveney, experta en recerca a Brainbox Research del Regne Unit, ha destacat que les dones no es perceben a si mateixes com a conductores de risc. I per últim, Jacqueline Lacroix, cap d'unitat del Consell de Seguretat Viària alemany, ha dit que no cal fer campanyes específicament adreçades a les dones però que aquestes sí que representen un rol important a l'hora de transmetre missatges de seguretat viària.

A la tarda han intervingut la directora de Trànsit del govern basc, Garbiñe Sáez, i el fiscal de seguretat viària del Tribunal Suprem, Bartolomé Vargas.