Determinar la culpa en un accident amb més de dos vehicles implicats genera moltes consultes, ja que la seva tramitació pot retardar també la seva gestió i la resolució del part d'accident per part de les companyies d'assegurances. Per això el Comissari Europeu de l'Automòbil (CEA) ens dóna algunes pautes a seguir.

Un accident en cadena és un dels accidents més problemàtics a la carretera, ja que a més dels múltiples danys materials i personals que es poden generar, també admet complicacions a l'hora d'elaborar el part d'accident i aclarir qui és el culpable del xoc entre els diferents vehicles. Per això i segons els danys causats, el tractament és diferent. CEA ens dóna algunes pautes per determinar el culpable.

Pel que fa als danys materials, ens podem trobar en dues situacions diferents. D'una banda un accident en què un vehicle colpeja a un altre llançant aquest contra un tercer o tercers vehicles, sent la responsabilitat del sinistre del vehicle que colpeja en primer lloc. I per altra banda, quan en l'accident entre dos vehicles intervé un tercer, ens trobaríem davant de dos sinistres diferents; la col·lisió del tercer vehicle i el cop inicial. La responsabilitat vindria determinada per la mecànica de l'accident.

Aquestes situacions, que en el paper semblen senzilles, solen plantejar bastants problemes. Les companyies d'assegurances mitjançant acords, com el conveni SDM (sinistres danys materials), que és un sistema creat per donar resposta a la tramitació de sinistres de danys materials derivats d'accidents de circulació i que no es troben contemplats en altres convenis, tracten de agilitzar el procés de reclamació.

Finalment, pel que fa als danys personals la dificultat està en la responsabilitat de l'accident, pel que en la pràctica, si no queda clara la responsabilitat, és freqüent que les asseguradores pactin una concurrència de culpes en la col·lisió que normalment determina l'aplicació d'una reducció del 50% del barem de la indemnització.