Tormalment, qui s´adreça al concessionari a buscar un familiar amb cara i ulls valora, per damunt de tot, que tingui un bon espai de càrrega i també un habitacle ample. Si partíssim objectivament d´aquests dos paràmetres, l´Skoda Octavia Combi ja tindria guanyada la partida a tots els seus rivals de categoria. No només això, també a models més cars de segments més alts. Però ja se sap que en la tria d´un cotxe hi intervenen factors que van molt més enllà de la freda objectivitat. Tenir un cotxe de segons quina marca vesteix. Però també als que valoren l´estètica i la qualitat els podem assegurar que l´Octavia Combi és un familiar amb una elegància de línies i un nivell d´acabats veritablement indiscutibles, a un nivell impensable quan els primers models de la marca txeca van aterrar en el nostre mercat. Avui portem a les nostres pàgines setmanals de prova la versió turbodièsel 2.0 de 105 CV amb canvi automàtic DSG de set marxes (amb modalitat manual seqüencial), un cotxe que ens ha deixat plenament satisfets en tots els apartats.

El nou Octavia Combi fa més de quatre metres i mig de llargada (4,66) i 1,81 d´amplada, cotes idèntiques a les de la berlina, amb la diferència que el familiar és 4 mil·límetres més alt. Sí que ha crescut de talla respecte a la generació anterior: és 9 centímetres més llarg i 4,5 més ample. La distància entre eixos també augmenta (una mica més de 10 centímetres) i arriba a 2,69 metres. De fet, aquesta generosa cota d´intereix és la que fa que puguem parlar d´unes places del darrere amb un espai impressionant per a les cames (vegeu la foto), molt per sobre del que trobarem en models equivalents dels seus parents alemanys. L´habitabilitat de l´Octavia Combi es mereix no ja un excel·lent, sinó una matrícula d´honor, per la gran diferència que marca respecte a la competència. I si fa no fa el mateix es pot dir del portaequipatge, que, amb 610 litres, és el més ampli del seu segment. A més a més, té unes formes que el fan molt aprofitable i té una alçada de càrrega ben baixa fins al llindar de la porta (64 cm), de manera que resulten molt còmodes les operacions de càrrega i descàrrega. Com a opció, la porta del maleter es pot demanar amb un sistema d´obertura i tancament elèctric.

Aparença visual agradable

La seducció s´aconsegueix amb petits detalls, i, des d´aquest punt de vista, s´ha de destacar que l´habitacle de l´Octavia Combi està fet amb uns materials molt agradables a la vista i al tacte. Aquest gust pel detall es percep, per exemple, en l´excel·lent ajust entre les peces (o, dit d´una altra manera, en l´absència total de vibracions o sorolls que puguin molestar un cop en marxa) i també en la qualitat que tenen els materials de revestiment tant pel que fa a la vista com al tacte (el plàstic tou que cobreix la part superior del tablier n´és una bona mostra). Tots els petits compartiments portaobjectes que hi ha repartits per dins del cotxe estan recoberts amb goma o bé amb algun tipus de tapisseria. Sota el seient del conductor i de l´acompanyant hi trobarem dos calaixos que resulten molt pràctics per ficar-hi, posem par cas, l´armilla reflectora o la documentació del cotxe. L´únic descuit és que els miralls de cortesia dels para-sols no porten llum.

Igual que la berlina, l´Octavia Combi transmet solidesa, un aspecte que s´aprecia no només quan tenim el cotxe parat davant nostre, sinó (molt més important) quan som a dins i hi estem circulant. L´absència de sorolls i el bon aïllament acústic de l´habitacle en són dos exemples evidentíssims.

A la consola central no hi ha cap excés de comandaments, i a sobre són fàcils de manejar. La pantalla tàctil del sistema multimèdia Amundsen, de 5,8 polzades, té un funcionament molt intuïtiu.

Un punt i a part per als seients, molt còmodes i molt efectius a l´hora de subjectar el cos. Un detall no pas menor en un vehicle familiar, predestinat a fer piles de quilòmetres.

L´eficiència de sempre

Poca cosa es pot afegir a les bondats que tantes vegades hem lloat del motor TDI, en aquest cas en la versió 1.6, ara amb 110 CV. Un motor silenciós, ràpid a l´hora de pujar de voltes (sobretot si, com en la versió que hem provat, va acoblat al canvi automàtic DSG de 7 marxes) i ben auster pel que fa al consum.

La suspensió té uns reglatges pensats per atendre el compromís entre una bona estabilitat (el cotxe no balanceja sota cap circumstància) i un grau de confort realment notable. Diríem mentida si no reconeguéssim que aquest Octavia Combi és un grandíssim familiar.