A partir de l'1 d'octubre els menors tenen prohibit viatjar al lloc del copilot en els cotxes particulars. Segons la Direcció General de Trànsit, nombrosos estudis han demostrat que el seient situat al costat del del conductor és el més perillós. En canvi, el més segur és el seient central de la part posterior, ja que és la zona que queda més protegida en cas de col·lisió lateral.

Així doncs, «amb la finalitat de reduir la gravetat de les lesions que puguin patir en cas d'accident» segons el Reial Decret que modifica l'article 117 del Reglament General de Circulació, els menors que medeixen fins a 1,35 metres han d'anar obligatòriament en els seients del darrere del vehicle i, a més, sempre en un sistema de retenció infantil (SRI), adaptat el seu pes i alçada. Aquests sistemes poden ser cadires amb arnès i elevadors amb i sense respatller.

La manera de fixar els SRI als seients del vehicle és mitjançant el cinturó de seguretat, o el sistema Isofix, que es compon de tres punts: dos situats entre el respatller i el seient del cotxe, i un per la part del darrere per evitar que la cadira giri.

Francisco Pau, president de la Federació Nacional de professionals de Formació viària, afirma que la prohibició que els menors viatgin a la part davantera dels cotxes va d'acord amb la normativa europea i té l'objectiu d'augmentar la protecció del menor.

Pau destaca la importància d'ancorar bé la cadireta al seient, el que evitaria una projecció davantera del menor en cas de xoc. La mala col·locació d'aquests sistemes de seguretat arriba a quadruplicar el risc de mort.

Tot i que la mesura és obligatòria per als menors que fan 1,35 m., Aquestes normes de seguretat són recomanables fins que arribin al metre i mig, i també és més segur col·locar les cadiretes en contra del sentit de la circulació, fins als 4 anys.

La DGT explica que l'ús de les cadiretes redueix en un 75% les morts, i en un 90% les lesions, que freqüentment són de coll (fins als 2 anys), de cap (entre els 2 i els 4 anys), i d'abdomen (de 4 a 10 anys). En 2014, dos dels 14 menors de 12 anys morts que viatjaven en turisme o furgoneta no portaven cap dispositiu de seguretat en el moment de l'accident. Tampoc nou dels 82 ferits greus, ni 107 dels 2.724 ferits lleus.

Un menor podrà anar al seient davanter de forma excepcional quan el cotxe no disposi de places del darrere, quan tots els seients de la part posterior ja estiguin ocupats per altres menors, o si no es poden instal·lar aquests sistemes en la part de darrere per les característiques del vehicle (com passa en models antics, per exemple).

Al Reial Decret que es va aprovar el 17 de juliol cal sumar les normatives europees ja en vigor, que continuaran sent vàlides. D'una banda, la norma ECER44 / 04 que homologa les cadiretes i les divideix en diferents grups; i la i-Size, que s'aplica des de 2013, i millora la seguretat davant impactes en col·lisions laterals i frontals.

La DGT han creat la guia «Sempre segurs, sempre protegits, sempre en la seva cadireta» i recorden que la seguretat viària infantil ja comença en l'embaràs de la mare (que ha de portar el cinturó al maluc, i entre el pit, mai per sobre de la panxa), i en el primer viatge després de sortir de l'hospital, quan el nadó ja ha de viatjar en cadireta.