La Fiscalia de l'Audiència Nacional ha demanat que el Grup Volkswagen -del qual forma part Seat- faciliti informació sobre els vehicles afectats a Espanya pel software que manipula dades d'emissions i que identifiqui l'empresa a la qual se li va encarregar el programa informàtic.

La fiscalia considera competent el jutjat d'Ismael Moreno al qual sol·licita que investigui les querelles presentades per Manos Limpias i l'Associació Internacional Antifrau per a la defensa d'Afectats de Motors Volkswagen per delictes d'estafa, publicitat enganyosa, frau de subvencions i contra el medi ambient.

La Fiscalia estima que els cotxes afectats (el Grup Volkswagen els ha xifrat en 683.626 de les marques Volkswagen, Volkswagen Vehicles Comercials, Audi, SEAT i Skoda) estan repartits per tot el territori espanyol, per això la investigació l'ha de dur a terme l'Audiència Nacional.

El Ministeri Públic considera que les emissions d'aquests motors poden "haver causat danys substancials a la qualitat de l'aire" i que, en haver estat objecte de subvenció pública pels Plans PIVE, "l'engany també podria haver suposat el desemborsament injustificat de l'erari públic".

Per això emplaça el Jutjat que requereixi al Ministeri d'Indústria tota la informació que hagi reunit sobre l'assumpte, incloent el dictamen de l'Agència Mediambiental Nord-americana (EPA) i altres pericials, els informes que li hagi aportat la companyia i el muntant de les ajudes públiques que s'hagin pogut atorgar per a l'adquisició dels vehicles.

El Ministeri de Medi Ambient haurà de lliurar també en seu judicial els informes que hagi pogut realitzar sobre els vehicles manipulats per determinar el grau d'emissions nocives.

El president del comitè d'empresa de SEAT, Matías Carnero, ha expressat el seu suport a qualsevol acció destinada a depurar responsabilitats per la manipulació de motors de Volkswagen i ha dit que, si es demostren els delictes que s'imputen, els responsables haurien de pagar amb la presó.

En declaracions a Efe, Carnero ha recordat que els treballadors de Seat són també víctimes de l'escàndol i ha insistit que existeix "malestar" entre la plantilla de la marca, filial de Volkswagen, perquè "estàvem construint una cosa que no era el que es deia", per això la sensació que predomina és la d'haver estat objecte d'un "engany".

Un portaveu de SEAT ha ofert "la màxima col·laboració amb la investigació" de l'Audiència Nacional.

Abans que es conegués la decisió de la Fiscalia de l'Audiència Nacional, el ministre d'Indústria, Energia i Turisme, José Manuel Soria, ha afirmat que el cas del Grup Volkswagen no ha de fer que l'administració es replantegi les ajudes públiques que concedeix als projectes que incorporen innovació.

Sòria ha reiterat que el departament que dirigeix ha exigit al Grup Volkswagen "que demostri tècnicament" que el software que serveix per falsejar les dades d'emissions contaminants de determinats motors dièsel afectava emissions d'òxid de nitrogen i no de CO2.

"Cal reafirmar-se en aquestes ajudes públiques a projectes que incorporen innovació i que al llarg dels últims anys han estat dirigides pràcticament a totes les fàbriques a Espanya que han dotat d'una càrrega de treball addicional a les seves plantes", cosa que no han fet aquestes marques en altres països del nostre entorn on també tenen fàbriques, ha indicat.

Sòria ha destacat a més que no és la primera vegada que s'atorguen aquest tipus d'ajudes, en forma de préstecs en condicions toves, per impulsar la innovació.

Sobre això, ha ressaltat que el Govern de Navarra s'ha compromès per escrit amb la casa matriu a dotar novament les inversions que tenen a veure amb el llançament del nou model Polo a la fàbrica de Landaben (Pamplona), cosa que també ha assegurat el Ministeri amb relació a la planta de Seat a Martorell.