Quan una marca fa gairebé 80 anys que fa evolucionar un mateix model, com és el cas d'Opel amb el Kadett/Astra -del qual se n´han venut més de 24 milions d'unitats des del 1936-, el grau d'especialització i perfecció és tal que només li queda explorar nous límits anant més enllà del seu propi concepte. Per això, aquest compacte ofereix el millor del seu segment i s'atreveix a mostrar elements i tecnologia fins ara reservats a models de classes superiors.

L'onzena generació del compacte alemany s'ha desenvolupat partint de zero al voltant de tres pilars bàsics: eficiència, connectivitat i disseny. El seu aspecte imposa molt més que el del seu predecessor. Així ho vam percebre la primera vegada que el vam veure davant nostre en la presentació de Bratislava. I dic davant nostre perquè si per alguna cosa destaca aquest model és per la increïble sensació d'amplada i aplom que transmet des d'aquesta perspectiva. Les mateixes sensacions es té quan es mira la saga, però en canvi el perfil transmet lleugeresa i dinamisme.

El nou Astra és gairebé cinc centímetres més curt que el seu antecessor, amb una longitud total de 4,37 metres, però també és 0,5 centímetres més estret, fa 1,81 metres, i 2,5 centímetres més baix (1,48 metres). El que no s'aprecia a simple vista, però sí -i molt- quan el comandes és que és fins a 200 quilos més lleuger que l'anterior Astra. Amb aquesta increïble reducció de pes s'ha guanyat en agilitat i dinamisme, i s´han potenciat les més que destacables prestacions que ofereix la seva eficient gamma de motors.

Menys és més

Opel llança l'Astra a casa nostra amb quatre propulsors gasolina i dos dièsel, tots dissenyats des de zero en els últims dos anys. Entre els primers els preus arrenquen en 18.800 euros, corresponents al propulsor tricilíndric 1.0 Ecotec de 105 cv (4,2 l / 100). Pertanyent a la mateixa família, s'ofereix un 1.4 Ecotec do dos nivells de potència: 125 i 150 CV i finalment Opel comercialitza un enèrgic 1.6 turbo gasolina de 200 CV.

En l'oferta dièsel trobem des de 21.200 euros el motor 1.6 CDTI amb 110 CV, que destaca pel seu baixíssim nivell de consum, de tan sols 3,4 l/100 km. Sobre aquest mateix bloc d´1.6 litres s'ofereix una altra opció amb 136 CV que brinda millors prestacions amb un consum de 3,9 l/100 km.

També és molt variada l'elecció del tipus de canvi de marxes: manuals de cinc i sis velocitats, automatitzada Easytronic 3.0 i, opcionalment, un canvi automàtica de sis velocitats, disponible amb el 1.6 CDTI de 136 CV i, més endavant s'oferirà també amb l'1.4 Ecotec Turbo de 150 CV.

En la presentació a Bratislava vam tenir l'ocasió d'agafar en primer lloc l'Astra 1.6 CDTI de 110 CV. A més de la suavitat, baixa remor i escàs soroll que es percep a l'interior, en destacaríem per sobre de tot l'excel·lent relació entre potència i consum. Empeny amb força des de molt baixes voltes i fins a un rang alt de revolucions, de manera que ofereix un gran rendiment, que d'altra banda no es reflecteix en el seu baix consum.

A la jornada següent vam escollir el motor gasolina de 200 CV, amb el qual vam corroborar els avantatges de la lleugeresa del vehicle i de la rigidesa de la seva estructura, que afavoreixen el dinamisme que aporta aquest vigorós motor.