Encara que l´actual generació del Toledo ho és tot excepte un cotxe amb pretensions esportives, la pàtina de dinamisme amb què Seat ha impregnat tota la seva gamma ha arribat també a aquesta berlina mitjana, com a mínim pel que fa a la imatge, ja que ara se´ns presenta sota un atractiu acabat FR Line. Posats a buscar una explicació al fet que el nou Toledo, que comparteix molts elements amb l´Skoda Rapid, no sigui un supervendes com sí que ho van ser els seus dos primers antecessors, resulta evident que l´actual model ha de lluitar contra el seu propi passat, ja que la primera i la segona generació van significar un veritable punt d´inflexió per a la marca i per als seus clients.

Amb el Toledo, Seat va demostrar a tot Europa que tornava a tenir una berlina amb personalitat pròpia pel que fa al disseny i amb tots els estàndards de qualitat exigibles a un cotxe de la seva categoria. Les dimensions de l´actual generació, més reduïdes, el situen en un terreny intermedi entre segments, tot i que el bon aprofitament de l´espai interior fa que tingui una bona habitabilitat i, el que és més important, la presència de la cinquena porta i d´un maleter insospitadament gran fan honor al bon nom de què es va fer mereixedor. Ja quan vam provar per primera vegada el nou Toledo, ens hi vam referir en termes elogiosos perquè, sota una aparença discreta, amagava grans virtuts, acompanyades per un gran confort de marxa i un comportament molt noble.

Imatge personalitzada

Que Seat és, actualment, una marca amb un dels dissenys més depurats del mercat no ho pot posar en dubte ningú. La posició del León o de l´Ibiza en els seus respectius segments no s´explicaria sense el fantàstic treball que s´ha fet a còpia d´anys per convertir-los en el que són, dos models de referència en els respectius segments. Com podeu apreciar en les imatges que acompanyen aquesta prova, la millor targeta de presentació del Toledo FR Line és que es diferencia clarament dels seus germans de gamma sense cap estridència. Té una imatge molt més dinàmica, i a sobre encara ha guanyat elegància. En el frontal, canvia el disseny de la part inferior del para-xocs, que té, com la reixeta superior i els marcs dels fars de boira, un disseny tipus niu d´abella, que ens remet a models llegendaris de la marca,.

També destaquen les llantes de 17 polzades i les carcasses dels retrovisors pintades de color plata setinat.

Si per fora el canvi és notable, a dintre també s´hi percep una important millora de l´aparença i la qualitat. Sembla com si el Toledo hagi pujat de segment. La tapisseria combina el cuir amb el vellut, i hi ha certs tocs d´innegable esportivitat, com el volant i el pom del canvi folrats amb cuir i amb els repunts de color vermell.

No tot es limita a la cosmètica, perquè ara el Toledo disposa d´elements que fins ara no estaven disponibles en la gamma, com la càmera d´ajuda per fer marxa enrere o fars amb leds. El navegador, que compartia amb l´Skoda Rapid, s´ha substituït pel que porten els León, amb més funcions i una pantalla tàctil que s´activa acostant-hi el dit.

Resposta temperada

El canvi d´imatge del Toledo no va acompanyat d´un canvi de caràcter. El motor 1.4 TSi de 122 CV cavalls que Seat munta en aquesta versió compleix, però no genera cap descàrrega d´adrenalina. Accelera amb ganes i permet fer una conducció dinàmica amb el Toledo. També podríem dir el mateix pel que fa al comportament. El Toledo resol satisfactòriament el compromís entre confort i estabilitat, però no transmet tacte d´esportiu encara que en tingui l´aparença. Això sí, la compacitat de la carrosseria i la bona resposta del conjunt rodant fa que sigui un cotxe facilíssim de conduir.