Renault s'enfronta a un gran repte amb la renovació del seu model més reeixit, el Mégane. Aquest compacte arriba a la quarta generació després de més de 20 anys al mercat, en què ha aconseguit grans rècords com el lideratge absolut del mercat espanyol en 12 ocasions, 9 de les quals consecutives entre el 2003 i el 2012.

Però veient la presentació internacional de Cascais, podem dir als responsables de la marca que poden afrontar el repte amb tranquil·litat perquè el nou Mégane supera amb escreix el seu predecessor.

Aquesta evolució és apreciable a simple vista, amb un disseny realment captivador, en el qual criden especialment l'atenció els grups òptics. En forma de C davant i recorrent tota la superfície de la saga, es mantenen encesos tant de dia com de nit per donar al nou Mégane una forta identitat visual. També és més modern l'aspecte interior. Però si alguna cosa ens va cridar l'atenció a l'habitacle va ser el salt de qualitat pel que fa a materials, ajustos i acabats, i la tecnologia introduïda, fins ara reservada a segments superiors. En aquest camp destaquen sistemes com el R-Link 2 o la seva gran pantalla vertical de 8,7 polzades que es maneja com una autèntica tablet.

També apreciem a l'interior una major sensació d'espai i confort. No obstant això el nou Mégane és més gran que el seu predecessor. Amb 4,36 metres de longitud, és 6,4 centímetres més llarg. També és més ample i baix (0,6 i 3,3 cm respectivament). I la distància entre eixos creix 2,9 cm (abans 2,67 m), que permet un major espai per a les cames dels ocupants del darrere. I tot això amb un volum del maleter de 384 litres, 12 més que el seu predecessor.

La quarta generació del Mégane està disponible des de 16.600 euros amb un motor de gasolina TCe de 100 cv i des de 18.100 amb el dièsel dCi de 90 cv. La gamma de motors es completa amb els gasolina TCe de 130 i 205 cv i amb els dièsel dCi de 110 i 130 cv. Tots van lligats de sèrie a una caixa manual de sis velocitats, excepte en el TCe 205, que porta un canvi automàtic de doble embragatge amb set relacions (EDC). Al seu torn només el dCi de 110 cv pot muntar aquest últim canvi com a opció, cosa que podrà fer a mitjan 2016 el motor de gasolina TCe de 130 cv.

Amb aquesta novetat arribarà també un quart motor dièsel dCi de 165 cv combinat amb el canvi automàtic EDC. El 2017 arribarà una variant híbrida que utilitzarà un propulsor elèctric al costat del dCi 110. Renault promet en aquest cas un consum que serà del voltant de 3 litres als 100 quilòmetres recorreguts.

Direcció a les quatre rodes

No, no ens hem equivocat: la tracció de tots els motors anteriorment esmentats és a dues rodes -davanteres-, però algunes versions gaudeixen de direcció a les quatre rodes. Una autèntica primícia en el segment C.

En la versió Mégane GT, la més esportiva i dinàmica de les sis versions disponibles (Life, Intens, Zen, GT-Line, Bose i GT), les prestacions del motor TCe de 205 cv s'optimitzen gràcies a la tecnologia 4Control, que permet un pilotatge més precís i esportiu, independentment del mode de conducció escollit (Sport, Neutre, Confort i Personalitzat).

Per sota de 80 km/h en mode Sport i de 60 km/h en els altres, les rodes del darrere giren en sentit invers a les davanteres i això ajuda a arrodonir els revolts i a facilitar la maniobrabilitat; per sobre de 80 km/h giren en el mateix sentit, cosa que augmenta de forma increïble l'estabilitat del vehicle.