Des que el vam veure per primer cop -i encara més des que el vam provar- no hem parat de dir que el León ST era un grandíssim encert de Seat. Però els dissenyadors de la marca encara van barrinar una mica més per elaborar la versió familiar fins convertir-la en una alternativa real per a aquells conductors que vulguin la personalitat d´un tot terreny però les reaccions dinàmiques d´un dels models de referència en el seu segment pel que fa al comportament. Com es pot arribar a transformar un cotxe si s´hi fa una feina amb criteri!

L´excel·lent base del León ST passa a ser un fantàstic polivalent en la versió X-EXPERIENCE, que, tot i que d´entrada pot semblar més adequada per a mercats nòrdics que no pas per al nostre, considerem que també aquí té un gran recorregut, perquè surt més bé de preu que molts tot camí i ofereix la mateixa eficàcia en conducció fora de carretera però un plus de dinamisme notable sobre l´asfalt.

El León X-PERIENCE surt de fàbrica equipat amb una suspensió que augmenta l´altura lliure a terra i amb un sistema de transmissió total que s´adapta a les condicions del paviment, als quals s´ha d´afegir, en el cas del protagonista de la nostra prova d´avui, l´extraordinari canvi automàtic/manual seqüencial DSG.

Pel que fa a l´estètica, destaquen les proteccions de plàstic que recobreixen el perímetre inferior de la carrosseria „les portes, els passos de roda i els para-xocs„, a part d´alguns detalls de personalització de l´habitacle que singularitzen aquest Seat. Avui portem a les nostres pàgines setmanals de prova la versió més potent de la gamma de gasoil, impulsada per un estratosfèric 2.0 TDI de 184 cavalls amb el qual el León X-PERIENCE se´ns presenta com un cotxe segur, confortable i realment àgil.

Ambient singularitzat

L´atmosfera que es respira a dins del León X-PERIENCE és ben diferent del que hem vist en les versions normals del León ST gràcies al profund treball de redisseny cromàtic a què s´ha sotmès l´habitacle, ara presidit per tons més campestres que no pas el negre que l´acostuma a dominar en les variants estàndard.

L´amplitud és un altre dels paràmetres que defineixen la carrosseria familiar del León, tant al davant com a les places del darrere. I això vol dir, en definitiva, un espai confortable en què el pas dels quilòmetres no es nota gaire.

En una versió d´aquestes característiques no hem d´oblidar tampoc l´excel·lent volum de càrrega del maleter, 587 litres. També aquí el León X-PERIENCE guanya per golejada la majoria dels tot camí amb què pot rivalitzar. La qualitat dels acabats es percep tant en el tacte dels comandaments i del preciós volant com en l´absència de cap mena de vibració.

Econòmic per tanta potència

Amb prop de 200 cavalls sota el peu, el León X-PERIENCE no ha de fer cap esforç per ensenyar el seu temperament. L´elevat valor de parell motor màxim ens permet conduir gairebé sense pensar en el canvi de marxes (en aquest cas, l´inqüestionable DSG), que, a més a més, té un funcionament tan precís com el d´un rellotge, amb lleves incorporades en el volant. S´ha de destacar que el consum és baix si tenim en compte l´elevada potència que rendeix el motor.

La suspensió del León X-PERIENCE és una mica més flonja que la de l´ST, cosa que es tradueix en un confort de marxa digne d´una berlina. Realment, el plaer de conducció d´aquest León és una de les seves senyes d´identitat.

Seat utilitza en l´X-PERIENCE el mateix sistema de tracció total connectable automàticament que el Grup VW munta en la resta de models amb el motor col·locat transversalment: un embragatge Haldex (de cinquena generació). Aquest dispositiu acobla en diferents graus les rodes posteriors a les davanteres, pot repartir a parts iguals el parell motor i garanteix una seguretat total en qualsevol circumstància.