BMW 318d GT: Talla extra

L´augment de cotes respecte a la berlina fa que el Serie 3 GT se situï en un espai de mercat entre segments

16.02.2016 | 11:10
El nou BMW 318d GT.

FITXA TÈCNICA

  • Motor: davanter longitudinal (turbodièsel)
  • Cilindres/cubicatge: 4 en línia, biarbre, 16v, 1.995 cc
  • Potència: 143 CV / 4.000 rpm
  • Parell màxim: 320 Nm / 1.750 rpm
  • Alimentació: inj dir., common rail, turbo var., intercooler
  • Frens del davant: discos autoventilats
  • Frens del darrere: discos autoventilats
  • Longitud: 4.824 mm
  • Dipòsit: 57 l
  • Maleter: 520 l
  • Pes: 1.615 kg
  • Velocitat màxima: 210 km/h
  • 0-100 km/h: 9,7 s
  • Consum: 4,5 l / 100 km
  • Emissions CO2: 119
  • Preu: 37.800

Sensible als canvis de tendències i als gustos del mercat, que té molta tirada pels monovolums i els tot camins quan es tracta d´adquirir un vehicle que sigui útil per a tota la família, BMW ha reestructurat la gamma del seu pilar europeu, el Serie 3, el cotxe que des de fa dècades és el paradigma de la filosofia de la prestigiosa marca bavaresa. Per una banda, ha eliminat d´aquesta gamma els cupès i els descapotables (que ara s´han integrat en la nova Serie 4, fins fa un temps inexistent) i, per altra banda, s´ha tret de la màniga una variant GT que té una imatge i un caràcter propis, i que avui sotmetem al nostre test setmanal.

D´entrada hem de dir que els fars i els característics ronyons frontals del Serie 3 GT són bastant més grans i vistosos que no pas els de la berlina estàndard. El nou Serie 3 GT se´ns presenta a la vista com un automòbil extraordinàriament proporcionat i confortable, i fins que no el posem al costat de la berlina no apreciarem amb claredat que és bastant més alt i voluminós. A dins d´un cotxe, espai vol dir comoditat, i quan aquest espai està treballat al detall, com és el cas d´aquest BMW, la comoditat adquireix el grau de luxe.

Cotes notablement més grans

Val la pena que fem constar aquestes diferències, que són realment notables, fins al punt que el Serie 3 GT fa 20 centímetres més de llargada que la berlina convencional. En el cas de l´alçada, es conforma només amb un increment de set centímetres. Això fa que el GT sigui fins i tot més gran que el Touring (familiar). L´increment de les dimensions és especialment apreciable a les places del darrere, que sovint han un estat un punt criticat de la Serie 3 perquè quedaven una mica justes per a persones adultes d´una certa estatura.

Gràcies a una cota d´intereix onze centímetres més llarga, el Serie 3 GT ofereix un folgat espai per a tres ocupants. Com que el voladís posterior també ha augmentat (s´ha allargat nou centímetres), la capacitat del maleter, amb 520 litres (25 més que el familiar) és un altre dels apartats destacables d´aquest sorprenent BMW. Disposa d´un doble fons que es pot elevar i que queda fix en posició elevada gràcies a un sistema hidràulic. A sota s´hi pot col·locar una safata portaobjectes opcional.

Tot aquest sobredimensionament, no només de la carrosseria, sinó també dels ja citats ronyons i també dels fars, fa que el Serie 3 GT tingui una imatge a mig camí entre la berlina i el monovolum X3. És, doncs, un vehicle amb una forta personalitat, que a més té la virtut d´aportar aire fresc a una gamma que sempre s´ha caracteritzat per un cert conservadorisme, almenys des del punt de vista estètic.

A aquesta diguem-ne inequívoca vocació familiar, el Serie 3 GT hi contraposa alguns elements propis d´un veritable cupè, com, per exemple, la forma descendent del sostre a partir del pilar B, un aleró extraïble a la cua i unes portes sense marc per a les finestres.

Un escenari habitual

Per dins, el GT no difereix gaire de la resta de la gamma de la Serie 3. El quadre de comandaments és el mateix, tot i que la sensació d´espai i la posició de conducció, més elevada i vertical, fan que la percepció sigui diferent. Com sempre a BMW, la presentació és sòbria i els materials utilitzats són de qualitat. Per tant, qui hi busqui espectacularitat que opti per una altra marca.

Un tetracilíndric solvent

BMW munta en el 318 GT un tetracilíndric de dos litres i 143 cavalls capaç de satisfer un amplíssim ventall de conductors. És la mecànica d´accés a la gamma del Serie 3 GT.

Disposa d´injecció directa, admissió variable, turbo de geometria variable i intercooler i munta un sistema Stop?t. Elàstic i progressiu, entrega la potència de manera constant des de règims baixos. Remata aquesta bona resposta amb un consum molt moderat (entre 5 i 6 litres cada 100 quilòmetres) si tenim en compte les prestacions que és capaç de donar. Tot i que no és el motor més silenciós de la seva categoria, el bon aïllament acústic fa que el so de la mecànica arribi molt esmorteït a l´habitacle.

Aplom i no tant dinamisme

Prenent com a referència la berlina de la Serie 3, que ha passat per les nostres mans unes quantes vegades, el comportament del 318 GT hem de dir que no és tan esportiu, però sí que es caracteritza per un aplom impertorbable a alta velocitat per autopista. Per més que embalem el cotxe, sempre ens transmetrà una sensació de control realment esfereïdora. Trepitja l´asfalt amb segur d´ell mateix. Sens dubte, l´augment de la distància entre eixos hi té alguna cosa a veure. I és precisament per l´increment de la cota d´intereix que, en traçats més cargolats, el Serie 3 GT no pot tenir unes reaccions tan àgils com la berlina.

A més a més, BMW hi ha muntat una suspensió menys enèrgica del que és habitual, cosa que, si hi afegint una carrosseria més alta i amb el centre de gravetat situat més amunt, dóna com a resultat una certa tendència al balanceig abans de repenjar el pes en el pas pels revolts. En definitiva, el nou 318d GT fa bandera del plaer de conducció propi del caràcter de BMW, però adaptat a un perfil més familiar i polivalent.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema