"El sector de l'automòbil ha recuperat la vitalitat que havia perdut i torna a reforçar-se amb un clar efecte tractor sobre el teixit industrial espanyol". Amb aquestes paraules, Ana Pastor, ministra de Foment en funcions mostrava ahir la rellevància del món de l'automoció durant el lliurament dels premis Cotxe de l'Any dels Lectors d'Editorial Prensa Ibérica i La Vanguardia. Un esdeveniment que tornava a reunir el sector espa-nyol de l'automoció per lliurar la distinció de Cotxe de l'Any dels Lectors a l'Opel Astra, així com el Premi Institucional del Motor, atorgat a la Fundació Mapfre. A més de representants de la indústria internacional i dels mitjans de comunicació, hi van assistir els presidents de les seves principals patronals: Germán López Madrid, d'ANIACAM (Associació Nacional d'Importadors d'Automòbils, Camions, Autobusos i Motocicletes) i Mario Armero, vicepresident executiu d'ANFAC (Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils i Camions).

La ministra Pastor va destacar en les seves paraules de cloenda el procés evolutiu del sector durant els últims quatre anys, en els quals s'han aconseguit successius creixements tant en la producció de vehicles i components, amb l'horitzó del Pla 3.000.000 per a l'any 2017, com de matriculació de turismes, vehicles comercials i camions. Números que Pastor acompanyava amb xifres importants: l'última Enquesta de Població Activa (EPA) mostra que un de cada tres llocs de treball creats el 2015 pertanyia al sector de l'automoció. O la pujada d'Espanya al vuitè lloc de fabricants a escala mundial. Un panorama de creixement en el qual Pastor reivindicava la feina feta els últims anys "en haver posat en marxa un full de ruta en què apostava pel sector industrial, la plataforma en la qual es recolzen les economies sòlides".

Javier Moll, president d'Editorial Prensa Ibérica, va obrir l'acte mostrant la seva satisfacció per la consolidada trajectòria d'uns premis que "han aconseguit l'objectiu" que es van marcar en la seva primera edició del 2002, "després de l'adhesió i presència continuada de l'interès dels lectors". Moll va destacar que, al llarg d'aquests anys, els diaris de qualitat també han evolucionat i han ofert als seus lectors i anunciants una multiplataforma de suports impresos i digitals per respondre a les seves necessitats globals de comunicació. També va fer una crida a la classe política per arribar a "un consens que faciliti una estabilitat temporal suficient perquè el nou govern pugui mantenir-se i vagi consolidant la recuperació econòmica que, tot i que ha millorat, encara és lluny dels objectius desitjables i necessaris". En aquest sentit, demanava als partits un esforç "per l'entesa i la convivència per mitjà de l'acord i l'estabilitat, perquè s'imposi el sentit comú i el sentit d'Estat, ja és hora que els polítics deixin de banda tacticismes i egoismes".

Així mateix, va destacar la Fundació Mapfre per les funcions de "foment de la seguretat viària i la de les persones a través de l'educació en valors socials". Antonio Núñez Tovar, vicepresident de la fundació premiada, va expressar la seva alegria per un guardó "que entenem com un reconeixement del sector automobilístic a la nostra contribució des de fa més de quaranta anys a l'anàlisi, la prevenció, la reducció dels accidents de trànsit ia la millora de la seguretat viària". Una feina que ha servit per reduir la sinistralitat a Espanya, tot i que, segons Núñez Tovar, "les més de 1.300.000 morts al volant que hi ha cada any són un balanç alarmant i inacceptable que la societat ha de combatre".

En aquest sentit, va advocar pel compromís total entre institucions i Administració per aconseguir posar fi a aquesta xacra, tasca en la qual la Fundació Mapfre treballa per mitjà del programa "Objectiu Zero Accidents", amb accions de conscienciació, educació i, molt especialment, amb la tolerància zero davant actituds que posin en perill la integritat de conductors i vianants. Va afegir que en aquesta tasca els mitjans de comunicació exerceixen una tasca fonamental de formació i divulgació.

Javier Godó, president del Grup Godó, va lliurar el premi Cotxe de l'Any dels Lectors aconseguit per l'Astra a Enrico de Lorenzi, director general comercial de General Motors Espanya. El màxim dirigent d'Opel al nostre país va manifestar la seva satisfacció per haver aconseguit aquest guardó, i va recalcar la importància del sector de l'automòbil "com una peça clau en el procés de recuperació econòmica i reindustrialització d'Espanya, que ens ha portat a encapçalar el creixement del sector a Europa". No obstant això, De Lorenzi advertia que "seria una llàstima perdre aquest tren de recuperació per un retard en l'àmbit polític; la política ha d'estar al servei dels ciutadans; fins ara, des del meu punt de vista, s'ha fet una bona feina com ho demostren les creixents xifres de producció".

L'Opel Astra torna a la llista de guanyadors d'aquests premis gràcies al suport obtingut pels lectors de les 16 capçaleres d'Editorial Prensa Ibérica, el grup de premsa regional més important d'Espanya, i els de La Vanguardia, diari líder a Catalunya. Al llarg d'aquests anys, els lectors també han inclòs en aquest selecte club altres models, com el BMW Sèrie 5, el Citroën C4, l'Alfa Romeo 159, l'Opel Meriva, el Seat Ibiza, els Audi A8, Q5 i Q3, el Volvo V40, el Peugeot 308 i el Ford Mondeo.