Posar-se al volant d'un vehicle dièsel sol ser una tasca poc atractiva i molt poc emocionant. O almenys així era fins ara, ja que la companyia japonesa Mazda ha aconseguit un motor dièsel que molt poc -o gens- ha d'envejar als més moderns propulsors de gasolina. I realment aquesta és la sensació que se sent quan et poses al volant del nou Mazda1.3 Dièsel Skyactiv, un dels cotxes més sorprenents que hem conduït en els últims temps.

La meravellosa i tortuosa carretera del Garraf va servir de banc de proves per veure el funcionament d´un cotxe que, si d'alguna cosa pot presumir, és d'estar ben construït de cap a cap. El primer que crida l´atenció quan t´hi asseus és la seva gran amplitud interior. La versió que vam poder provar, l´SportSedan, feia pensar, en veure´l des de fora, que l'habitacle interior seria una mica just, però no és pas així. La posició de conducció és còmoda i els seients elèctrics davanters permeten que fins i tot una persona de gairebé dos metres d'altura pugui conduir-lo de forma còmoda i amb folgança en els pedals. Tot i que és la part posterior la que s´emporta el premi a l'espai, ja que la disposició dels seients i la configuració del maleter permeten que els passatgers puguin tenir les cames més estirades que flexionades, en una posició molt còmoda. Tot un assoliment.

En arrencar, prement el botó d'encesa -la clau es pot deixar a la butxaca o a la bossa-, el que et crida poderosament l'atenció és el seu meravellós silenci, que unit a la gairebé total absència de vibracions fa que et sentis en un cotxe de gasolina, i no en un dièsel. Aquest nou paradigma en un motor dièsel és possible gràcies al sistema Natural Sound Smoother, una tecnologia inventada per Mazda que redueix de forma notable tant la sonoritat com les vibracions del propulsor. I realment es nota.

Centímetres cúbics i cavalls

Tradicionalment la correlació de cubicatge i potència ha estat clara, però així com ha anat evolucionant la tecnologia, els motors de combustió han millorat fins a cotes insospitades. D'aquesta forma és com, per exemple, ens trobem que hi ha motors turbodièsel de geometria variable com el que munta aquest nou Mazda 3, que amb tan sols 1.500 cc són capaços de lliurar fins a 105 coratjosos cavalls de potència que fan que, al costat del seu generós parell motor, aquest cotxe pugui fer sense problemes els revolts més pronunciats, fins i tot amb marxes de relació més llarga. Això es deu en gran mesura a la tecnologia Skyactiv pròpia de Mazda, que permet tant en els vehicles manuals com en els automàtics explotar tota la potència que cada centímetre cúbic és capaç de donar.

També està disponible amb una motorització de 150 cavalls i 2.2 l, i tots els nous Mazda3 munten de sèrie sistemes d'estalvi de combustible, com el de tall de ralentí iStop, que és a hores d´ara un dels més ràpids del mercat.

La conducció d'aquest Mazda3? és suau, en els revolts es comporta amb seguretat i aplom gràcies al seu xassís lleuger i summament rígid, i les seves suspensions absorbeixen amb solvència els sots de les carreteres pitjor asfaltades, cosa que converteix en un plaer el simple gest de sortir a conduir sense rumb per qualsevol carretera, sigui quin sigui l'estat en què es trobi.

Però si alguna cosa ens ha embogit d'aquest Mazda3 és el seu paquet tecnològic, tan brillant com ampli: sistema d'assistència de frenada, avís de canvi involuntari de carril, control de creuer adaptatiu, control de llums automàtic, il·luminació frontal adaptativa, sistema d'actualització de Twitter o Facebook, i un llarg etcètera que el converteixen en un autèntic cotxe de la nostra era.

Els «contres»? Després de dos dies conduint-lo i gairebé 350 quilòmetres, no en trobem. Potser la propera prova hauria de durar més dies. O més quilòmetres.