L'actual incertesa que existeix al voltant del Govern d'aquest país, amb cap dels quatre partits principals -PP, PSOE, Podem i ciutadans- amb el suficient suport per governar en solitari, es trasllada al sector automobilístic. La bona senda aconseguida amb els successius Plans PIVE -en 2015 es va superar el milió de matriculacions per primera vegada des de l'any 2008- podria veure truncada ja no només pel dubte de que aquesta ajuda sigui renovada, sinó perquè en cas d'existir, no s'aprovarà fins que hi hagi un nou Govern.

El proper diumenge 31 de juliol és el dia en què acabi aquesta dotació de 225 milions d'euros, que rebaixa en 1.500 euros la compra d'un vehicle nou. Tot això després d'aprovar-la a la fi de 2015 amb el terme estava plantejada la seva conclusió un Reial Decret que certifiqués la seva extensió fins a la data indicada encara que no s'haguessin acabat els fons. En qualsevol cas, per al principi d'aquesta setmana restaven per al seu final 7 milions d'euros, i la mitjana diària de despesa és de 1,5 milions, així que pràcticament coincidiran tots dos fets.

L'Executiu vigent fins ara, el Partit Popular, s'ha mostrat partidari d'una renovació del Pla PIVE, cosa que també han donat suport de forma majoritària les altres formacions polítiques susceptibles de formar Govern. Per la seva banda, el sector de l'automoció creu que un nou Pla PIVE seria fonamental per continuar amb les bones vendes i amb la renovació del parc mòbil espanyol, la mitjana d'edat se situa en 16,4 anys.

Així, tot i que des de la implantació de la primera edició del Pla PIVE la despesa pública derivada d'aquest s'ha xifrat en aproximadament 1.115.000 d'euros, s'han retirat de la circulació uns 1.185.000 vehicles, cosa que ha reduït l'impacte del CO2 a el medi ambient en 850.000 tones. A més, tot això també ha repercutit positivament en noves inversions en les fàbriques de cotxes espanyoles, que des de 2012 han començat a elaborar 22 nous models.