Des de principi de la dècada dels 70, Audi s'ha consolidat com un dels grans referents entre les berlines de grandària mitjana. Més de 40 anys d'experiència al mercat premium s'han reflectit d'una manera excel·lent a través de les diferents generacions dels Audi 80 i els actuals A4.

A l'èxit comercial d'aquest catàleg ha contribuït de manera directa la carrosseria Avant. Una variant de disseny més familiar que sempre ha anat acompanyada del característic toc esportiu de tot model desenvolupat per Audi.

Amb una longitud total de 4,73 metres i una distància entre eixos de 2,82 metres, els Avant mostren una imatge d'aplom sobre l'asfalt. Entre els seus detalls més significatius destaca la graella Singleframe, ampla i baixa, mentre que els fars opcionals amb tecnologies LED i Matrix LED (incloent-hi intermitents dinàmics seqüencials) el doten d'un inconfusible segell lumínic.

A més, comparat amb el model anterior, les dimensions exteriors i interiors del cotxe han crescut però el seu pes s'ha reduït significativament, fins a 120 quilograms, depenent de la versió mecànica. La carrosseria del nou model és una de les més lleugeres del segment, gràcies a una combinació de materials intel·ligent i a la construcció lleugera d'Audi.

En l'habitacle, l'atenció se centra en dues innovacions. Una és l'Audi virtual cockpit, opcional, una instrumentació totalment digital que inclou una pantalla LCD de 12,3 polzades que mostra la informació més important amb gràfics d'alta resolució, màxim detall i efectes refinats. El concepte de control MMI en la consola central és també un element de nou disseny i constitueix el comandament principal.

El sistema superior d´infoentreteniment MMI Navegació plus amb MMI touch i un ampli monitor de 8,3 polzades té un touchpad o panell de contacte en el comandament rotatiu per fer zoom en la imatge o per escriure caràcters. Tota la lògica de control de l´MMI és similar a la d'un smartphone i inclou una funció intel·ligent de cerca de text. Com a opció, hi ha disponible el sistema Head-Up Display, que projecta en el parabrisa la informació més rellevant per a la conducció, sense haver d'apartar la vista de la carretera.

Els seients també han estat redissenyats de dalt a baix. Amb els davanters de forma anatòmica, els reposacaps poden ser ajustats no només en altura, sinó també en distància a la part posterior del cap. Moltes de les versions tenen seients calefactables. Alternativament, els seients esportius poden demanar-se amb calefacció i ventilació.

En matèria de seguretat activa i assistència a la conducció, aquesta berlina es presenta com una de les màximes referències a la seva classe amb nombrosos sistemes d'ajuda a la conducció. L'assistent predictiu d'eficiència ajuda els conductors a estalviar combustible, l'Audi active lane assist permet no desviar-se del carril, i el control de creuer adaptatiu amb Stop&Go, que inclou assistència en embussos, facilita la conducció en situacions de trànsit lent.

Altres innovacions que fan contribucions rellevants a la seguretat són l'Audi parking assist, l'Audi cross traffic assist, l'Audi exit warning, l'assistent anticol·lisió, l'assistent de gir turn assist i els sistemes Audi pre-sense. També està disponible un sistema de reconeixement de senyals de tràfic basat en una càmera de vídeo.

Audi ofereix els motors TDI de quatre cilindres amb la seva cilindrada d'1.968 cc en dues versions de potència de 150 i 190 CV. Va ser aquesta segona variant, més potent, la que vam tenir ocasió de provar. Una unitat d'elevat rendiment i agraïts valors de parell (400 Nm entre 1.750 i 3.000 rpm) que, equipada amb la caixa de canvis de set velocitats S tronic i tracció davantera, té uns consums oficials de 4,2 l/100 km i unes emissions de 109 g/km de CO2. Unes xifres més que considerables.