Quan pensava en l´anticotxe, no sé per què però sempre em venia al cap el Kia Rio de l'any 2000. Suposo que per les seves avorrides i arrodonides formes, per la simplicitat i per les rodes tan primes, que més aviat semblaven de bicicleta. Disset anys després, la quarta generació del Rio no només ha deixat de ser l´exemple del que no hauria de ser un cotxe, sinó que és un autèntic referent en el seu segment. Aquest vehicle és el fidel reflex de la ràpida evolució que ha experimentat Kia. En menys de dues dècades ha passat de ser una marca desconeguda i de concepte low-cost a rivalizar a Europa amb firmes àmpliament reconegudes per la seva qualitat i tradició.

En aquesta evolució sempre ha tingut molta importància el Rio, ja que se situa en un dels segments de més volum de vendes, i a més, amb el Picanto, suposa la porta d´entrada a la marca. I per descomptat, si algú ha de jutjar a Kia per aquest últim Rio, segur que tindrà un molt bon concepte de la marca.

Amb un simple cop d´ull t´adones que és un cotxe innegablement bonic. L´encertat augment de mides no només li aporta més presència en carretera sinó també més espai al seu interior. Respecte al seu predecessor, augmenta 15 mm la seva longitud total (4.065 mm), i encara que el nou Rio és 5 mm més baix que l´anterior, el buit per al cap davant i darrere (1.020 mm i 964 mm respectivament) està entre els millors del segment B. I tot això sense sacrificar un maleter de 37 litres més (13% més), que aconsegueix els 325 litres de capacitat total.

Però l´interior del nou Rio no només és més gran, sinó també més còmode i plaent per a tots els seus ocupants. I això es deu en gran part al fet que s'ha prestat especial atenció a la millora de l'aïllament de la cabina del soroll del vent, la carretera i el motor.

A punt d´arribar als concessionaris, el Kia Rio estarà disponible en dos motors gasolina i dos de dièsel. El més nou i alhora un dels que més ens va agradar va ser el propulsor de gasolina T-GDI. Es tracta d´un tricilíndric d´1.0 litres que desenvolupa 100 cv de potència i que és capaç d´oferir un consum mitjà de 4,3 l/100 km. Té un comportament bastant suau i silenciós pel seu nombre imparell de cilindres, i la potència és més que suficient. No podem dir el mateix del segon motor gasolina, l´1.2 MPI d´1.2 litres i 84 cv, ja que de vegades, i sobretot en baixes revolucions, pateix més del compte per propulsar el cotxe i s´ha de jugar més del compte amb el canvi manual de cinc marxes d´aquest motor.

Pel que fa al dièsel, hi haurà disponible un motor 1.4 CRDi amb dos nivells de potència: 70 i 90 cv. Durant la presentació només vam poder provar el més potent i la veritat és que ens va agradar molt el seu comportament, en què destaca el compromís que brinda entre potència i consum. Tots dos motors disposen d´un canvi manual de sis marxes, mentre que els gasolina disposen d´una caixa també manual però de cinc velocitats.

Seguretat i tecnologia

Per comprovar el bon treball realitzat sobre el xassís del Rio, Kia ens va preparar unes divertides i exigents proves. La primera, per veure l´estabilitat i fidelitat de la direcció, va consistir en un eslàlom de cons que el cotxe va completar a la perfecció. La segona era una exigent frenada sobre paviment mullat, que també vam fer sense dificultats gràcies als múltiples sistemes de seguretat que integra el cotxe. I l'última prova va ser una divertida gimcana que s´acabava donant un cop a una pilota gegant que havia d'entrar a porteria, i que ens va servir per veure els àgils moviments que pot fer el Kia Rio per ciutat.

En aquestes proves tenien un paper fonamental els sistemes que intervenien en la seguretat i ajuda a la conducció del cotxe, però l'avantguarda tecnològica també s'estén a l'àrea de l´infoentreteniment i la connectivitat, en els quals el Rio fa gala d´una dotació envejable. Pot equipar una pantalla tàctil de 5 polzades flotant per al sistema de so amb sis altaveus. Els compradors també poden optar per una pantalla tàctil de 7 polzades i navegador, amb els Serveis de Connectivitat de Kia proveïts per TomTom, així com Android Acte o Apple CarPlay per a la integració de smartphone.

Els Serveis de Connectivitat de la marca ofereixen una gamma molt àmplia d'informacions actualitzades, inclosa informació del trànsit en temps real, alerta sobre càmeres de velocitat, punts d´interès locals i previsions meteorològiques, entre altres serveis.