El Consell Europeu de Seguretat en el Transport (CEST) estima que el risc que el conductor d´una motocicleta tingui un accident fatal és vint vegades més gran que el de qui condueix un cotxe en igualtat de trajecte. Ningú pot negar que la moto és l´espècie més feble de la carretera, així que tot avenç en seguretat i protección sempre és benvingut.

Sempre a costa de la lenta evolució de les infraestructures, els fabricants de cascos i roba han fet ràpids progressos amb materials cada vegada més resistents i la introducció en jaquetes i armilles de coixins de seguretat integrats.

Però són les marques les que han fet progressos més ferms i ràpids en adoptar i adaptar sistemes l´efectivitat dels quals s´ha provat abans sobre quatre rodes.

1. Sistema Antibloqueig de Frens (ABS)

ABS evita que, en frenar, es bloquegi qualsevol de les rodes. La unitat de control vigila mitjançant una sèrie de sensors qualsevol amenaça de bloqueig i, en cas de produir-se, regula la pressió de frenada perquè la distància de parada sigui mínima mantenint l´estabilitat i la maniobrabilitat.

La seva evolució ha estat constant i ara s´aprofita en usos tan diferents com la conducció esportiva en asfalt (també en inclinació) i off-road.

2. Control de tracció

Hi ha un abans i un després en el món de la moto des de l´arribada d´aquest sistema. Amb més d´una dècada "en cartell", la seva funció és evitar que la roda del darrere patini en accelerar servint-se d´un batalló de sensors. Una velocitat més alta d´aquest tren posterior és clar indicador d´una pèrdua de tracció i el sistema actua reduint el lliurament de parell. El TCS resulta especialment útil en motos de gran cilindrada o quan es transita en condicions d´adherència deficient.

3. Control d´estabilitat

Com si d´una xarxa neuronal es tractés, el conjunt de sensors i cables que avui porta a les seves entranyes una moto de mitjana i gran cilindrada ha acabat donant peu a una sèrie de sistemes que es connecten entre si per incrementar la seguretat. Així, el Control d´Estabilitat engloba en alguns models funcions com l´ABS, el TCS, l´antiwheelie (o anticavallet), el control d´elevació de la roda del darrere i, des de fa poc, l´assistent d´arrencada en pendent. Les noves unitats de mesura inercial han multiplicat l´abast, l´efectivitat i les aplicacions d´aquest sistema.

4. Embragatge antirebot

Desenvolupat en l´àmbit de la competició, la seva efectivitat es demostra en condicions de reduccions de marxa al límit i que solen provocar que la roda del darrere es bloquegi, de manera que s´allarguen les distàncies de frenada i es posa en risc l´estabilitat. L´embragatge antirebot permet un suau lliscament dels discos que el componen i evita aquest incòmode problema.

5. Sistemes d´il·luminació actius

Algunes marques han implementat en models de perfil viatger uns llums "de cuneta" que s´activen en inclinar-se la moto per il·luminar l´interior dels revolts de la carretera. Igual que en els cotxes, el pas següent és crear sistemes adaptatius capaços d´activar i desactivar el llum de llarg abast de manera automàtica.