Dia rere dia el mercat automobilístic es va omplint de nous models híbrids, endollables i elèctrics, en una transició imparable cap a una mobilitat sostenible. Però actualment només unes poques marques ofereixen versions híbrides al seu catàleg, de manera que, curiosament, la totalitat dels 10 models híbrids més venuts a l'Estat espanyol l'any 2017 provenen d'Àsia.

Toyota, líder indiscutible

Si hem de destacar una marca com a principal fabricant de vehicles híbrids, aquesta és Toyota. L'any 2017, cinc models de la marca es van situar entre el top 10 d'híbrids més venuts i quatre d'ells van ocupar les quatre primeres posicions. El rei del segment és el compacte de la marca, l'Auris, que amb 12.411 unitats és el vehicle híbrid més venut a l'Estat espanyol, seguit pel seu germà, el vehicle tot camí CH-R.

Mentre que l'Auris homologa un consum de 3,6 l/100 km i ofereix una potència de 136 cavalls provinents del maridatge del seu motor de benzina d'1,8 litres amb les bateries NiMh, el CH-R ofereix 122 cavalls i un consum lleugerament superior, de 3,9 l/100 km.

Però la marca nipona té fins a tres models més en el rànquing de models híbrids més venuts. Un d'ells és l'utilitari de la marca, el Yaris, que, gràcies al seu motor de 100 CV, homologa un consum de 3,6 l/100 km.

Però el CH-R no és l'única opció SUV de què disposa Toyota en el segment híbrid, ja que el RAV4 té un motor atmosfèric de 2,5 litres i una potència de 197 CV que, gràcies a una transmissió eCVT, homologa un consum de 5 l/100 km i té la possibilitat d'escollir la tracció total.

I a la llista de models híbrids de Toyota no podia faltar el pioner del segment, el Prius. La versió que conforma el rànquing dels més venuts correspon a la carrosseria familiar de la generació anterior, però actualment al mercat hi ha disponible la quarta generació, amb un motor de 122 CV i un consum homologat de 3,6 l/100 km.

Kia Niro, el primer dels mortals

La cinquena posició dels híbrids més venuts l'ocupa el Kia Niro, un vehicle tot camí que en la seva versió híbrida homologa un consum de 3,8 l/100km i té 146 CV que provenen d'un propulsor de benzina amb 103 CV i un elèctric amb 43 CV. A més, també es pot seleccionar en la versió híbrida endollable, que manté la potència màxima de 146 CV però presenta un motor elèctric més potent -de 60,5 CV- amb què homologa un consum de tan sols 1,3 l/100 km.

Lexus, germana de Toyota

La marca japonesa Lexus -divisió premium de Toyota- comparteix amb aquesta la tecnologia híbrida, de manera que destaca molt positivament en el mercat híbrid, amb tres models entre els 10 més venuts. És el cas del Lexus NX 300h (amb 197 CV i mecànica compartida amb el Toyota RAV4), el CT 200h (que comparteix motor amb l'Auris) i l'IS 300h, que ofereix 223 CV i homologa un consum de 4,2 l/100 km.

Hi ha vida més enllà dels asiàtics

Malgrat que faltaria sumar el coreà Hyundai Ioniq a la llista dels 10 models més venuts, Àsia no és l'únic continent que fabrica híbrids.

Audi ofereix els A3 i Q7 e-tron (híbrids endollables); BMW disposa de versions híbrides endollables pels seus Sèrie 2, 3, 5 i 7, així com per l'i8 i l'X5; Ford ofereix el Mondeo HEV; Mercedes-Benz té una àmplia gamma d'híbrids, entre els quals es troben la Classe C, E, S, GLC i GLE; Volksagen disposa del Golf i el Passat GTE (híbrids); i fins i tot Porsche disposa de versions híbrides del Cayenne i el Panamera.

Tot i que en aquesta llista es podrien incorporar més models de marques com Land Rover, Volvo o DS, el cert és que les xifres de vendes demostren que actualment els asiàtics representen les opcions més competitives del segment híbrid.

En qualsevol cas, amb 54.960 unitats matriculades, les vendes de models exclusivament híbrids superen notablement les de les versions elèctriques, que l'any passat es van haver de conformar amb 4.105 matriculacions.