Els motoristes són «els conductors de vehicles més fràgils», recorda el RACC. La raó és que lògicament estan més exposats que els conductors de turismes perquè no tenen una carrosseria que els protegeixi. Per això és tan important utilitzar sempre el casc i una vestimenta adequada.

La moto és feble a la carretera, i tot avenç en seguretat i protecció sempre és benvingut. En aquest sentit, cal destacar l'esforç que fan els fabricants de motos per incorporar noves tecnologies de seguretat que ajudin a evitar accidents.

Sistema antibloqueig de frens (ABS)

És un sistema conegut perquè és idèntic al dels cotxes: evita el bloqueig de les rodes i permet que el conductor tingui més control. Només s'activa quan es frena a fons. És obligatori en motos de més de 125 cc. (Foto 3)

Sistema combinat de frens (CBS)

Un altre tipus d'assistència a la frenada, de funcionament senzill: quan es frena sobre una de les rodes, envia potència a l'altra perquè la frenada sigui més efectiva. És un sistema especialment útil per a conductors inexperts.

Control de tracció

La funció d'aquest sistema és evitar que la roda del darrere patini i el motorista pugui caure de la moto. Les causes de la derrapada poden venir donades per una maniobra brusca o per l'estat de l'asfalt, entre d'altres. El control de tracció és especialment útil en motos de gran cilindrada o quan se circula per una superfície amb poca adherència. (Foto 4).

Control d'estabilitat

Com si d'una xarxa neuronal es tractés, el conjunt de sensors i cables que porta una moto de mitjana i gran cilindrada dóna lloc a una sèrie de sistemes que es connecten entre si per incrementar la seguretat. Desenvolupat principalment per a motos de gran rendiment, assegura l'estabilitat de la moto en totes les situacions (frenada i acceleració, marxa recta i als revolts). Funciona a partir d'altres tecnologies avançades de seguretat i assegura un gran confort de conducció. (Foto 5).

Embragatge antirebot

Desenvolupat en l'àmbit de la competició, la seva efectivitat es demostra en condicions de reduccions de marxa al límit i que solen provocar que la roda del dar-rere es bloquegi, de manera que s'allarguen les distàncies de frenada i es posa en risc l'estabilitat. L'embragatge antirebot permet un suau lliscament dels discos que el componen i evita aquest incòmode problema. (Foto 2).

Control de pressió dels pneumàtics

Sempre és convenient recordar la importància del bon estat dels pneumàtics a tots els vehicles. El sistema de control de pressió dels pneumàtics detecta si hi ha una punxada o s'ha perdut la pressió adequada. El consell general per a un millor rendiment és portar sempre la pressió recomanada pel fabricant.

Sistemes d'il·luminació

Els sistemes d'il·luminació actius els han implementat algunes marques en models de perfil viatger i són llums que s'activen quan el motorista s'inclina, per il·luminar l'interior dels revolts. Com en els cotxes, el següent pas és crear sistemes adaptatius capaços d'activar i desactivar la llum de llarg abast de manera automàtica. (Foto 1).

Què passa amb l'airbag?

L'aplicació del coixí de seguretat a les motos (molt útil als turismes) és complexa. Encara no s'ha arribat a una solució universal. Existeixen tres models de coixí de seguretat per a motos: de carrosseria, de casc (poc habitual) o d'armilla o jaqueta, que s'incorpora a la vestimenta del conductor.