DIEGO SÁNCHEZ PULIDO
L
es persones que em coneixen saben que també, en l'àmbit de l'empresa, tinc propensió a l'optimisme. Tot i ser conscient de les incerteses i els núvols que encara tenim a sobre mateix, hem de saber detectar les oportunitats que se'ns presenten. Més que mai hem de ser imaginatius i aconseguir captar clients a partir de noves fórmules. Hem de ser capaços de donar als clients allò que busquen. Hi ha empresaris del sector de l'hostaleria, tant al Bages com en altres territoris que omplen reiteradament els seus locals perquè han estat capaços de ser agosarats i trobar la relació preu-qualitat adequada.
En els temps actuals els empresaris hem de saber conviure amb uns marges més ajustats que en moments de vaques grasses. Hem de tocar de peus a terra i ser conscients que aquest no és pas un període d'abundància. Aquest esforç de realisme no ens ha de portar en cap moment al pessimisme i pensar que, sempre, les culpes que les coses no van bé és dels altres, bàsicament del govern. La conjuntura econòmica que vivim ha fet refredar el consum, la qual cosa ens obliga els empresaris a pensar molt més, un exercici que quan el cicle es troba en fase expansiva no es fa prou.
Aquest exercici d'imaginació el demostren grans empresaris -sector distribució, tèxtil, etc.- que són capaços de reduir costos superficials en benefici d'un bon servei i uns preus encara més ajustats. La gent que formem part del sector de l'hostaleria també hem de fer passes endavant amb creativitat i il·lusió. Hem de tenir els locals adaptats a les exigències del segle XXI, amb un salt de qualitat indubtable. Aquells que fan les coses bé aconsegueixen que els establiments estiguin plens. Si ens posem en forma mental, si tenim cura dels detalls, si sortim de casa i veiem què triomfa al món posarem les bases perquè el nostre negoci deixi enrere els moments més difícils.
L'espiral de missatges negatius que som capaços de crear no ens porten en lloc. Aquells que han deixat de costat les lamentacions i han renovat el local i han aplicat nous conceptes estan guanyant-se bé la vida i només cal fer una ullada a alguns establiments de Manresa i comarca que tiben amb força. Triomfar en qualsevol negoci segur que no és pas gens fàcil, cal dedicació, constància, professionalitat i passió per allò que hom creu.
La crisi ens porta a superar més reptes del que ja teníem i també fa necessari que reflexionem sobre l'estil de vida que s'havia imposat en els darrers anys. Potser hem de renunciar a alguns luxes que creiem que eren consubstancials dels empresaris, potser hem de tornar a creure que la productivitat s'assoleix, a banda del suport tecnològic, a base de treballar més, començant pels propis responsables del negoci.