L

a fira Aeroesport torna aquest cap de setmana a l'Anoia després que la comarca conegui ja que l'aeròdrom d'Òdena serà la llavor sobre la qual es construirà el futur aeroport corporatiu de la Catalunya central, que la societat civil de la comarca va defensar a capa i espasa mentre altres territoris es debatien en dubtes. La decisió de la Generalitat de portar a l'Anoia aquest equipament (després d'una subhasta impròpia d'un executiu que se suposa que ha de prendre decisions, i no esperar que les hi donin preses) fa justícia a una tradició de molts anys i a un esforç general de la comarca alhora que, al capdavall, deixa l'aeròdrom prou a prop de les comarques veïnes perquè aquestes puguin fer-ne ús i puguin considerar sense cap recança que el d'Òdena és l'aeroport de la Catalunya central. L'Aerosport gaudeix, doncs, d'un altre motiu per aprofundir les seves arrels al cel de l'Anoia. Tanmateix, que la tradició i la realitat odenenca no s'hagi traduït en cap activitat aeronàutica a la comarca hauria de portar a la reflexió. Perquè això no hauria de passar amb l'aeròdrom. La nova infraestructura hauria de ser alguna cosa més que una pista perquè avions d'arreu i passatgers corporatius hi passin una estona en trànsit. La virtualitat d'aquesta instal·lació ha de ser que al seu entorn es desplegui activitat derivada, i no només magatzems per complir funcions logístiques. També caldrà treure partit industrial de la connectivitat que proporcionarà l'aeròdrom, i confiar que aparegui el germen d'un sector aeronàutic, per modest que sigui. Fins ara, aquest germen no ha aparegut, i si ho ha fet en algun moment, no s'ha desenvolupat. L'aeronàutica és un dels grans sectors de futur amb valor afegit, i a Catalunya hi ha empreses que hi estan entrant amb ambició de manera esperançadora. Igualada hauria de trobar en l'aeròdrom una palanca cap a aquesta nova indústria. I l'Aeroesport n'hauria de ser l'ambaixador.