C

omençarem l'any amb una bona notícia, que no és poc. La Generalitat ha anunciat la inauguració del desdoblament de l'eix Transversal el dia 4 de gener. La Catalunya Central quedarà totalment vertebrada al cap de quinze anys d'una primera inauguració, quan es va constatar i denunciar que la via era insuficient. Ara tindrem quatre vies en tot el trajecte, cinc en alguns trams. La comunicació cap a Girona (i França) i cap a Lleida (i Espanya) serà amb una mena d'autovia suïssa amb dos carrils per direcció que fluirà entre muntanyes i valls de rieres amb viaductes i túnels. Permetrà la comunicació definitiva i eficient. Millorarà la seguretat. Es reduirà el temps de conducció per anar als mateixos llocs. Serem més a prop de tot arreu. Aquesta millora evident i augment de potencial, l'hauríem de saber aprofitar per al desenvolupament socioeconòmic de la zona. A les terres de l'interior per on discorre, ha de permetre organitzar moviments de persones i de mercaderies de forma descentralitzada. O sigui, evitant pagar peatges típics cap o des de Barcelona, sense patir els embussos que es provoquen al voltant de la gran ciutat de Catalunya. El canvi que es va produir amb la posada en servei al 1997 ara es consolidarà i s'adaptarà al trànsit actual i al potencial que vindrà en els pròxims anys. Més enllà del positivisme de tot plegat i malgrat que som en temps nadalencs i de bones intencions a repartir per tothom, no em puc estar de posar el dit en un parell de nafres. La primera i la més paradigmàtica és la manera de fer les coses dels polítics. Les obres estan acabades, tots està a punt i enllestit però tot el recorregut està limitat amb cons i altres elements provisionals. Esperant la pressuposada presència de les autoritats per fer-se les fotos el dia inaugural. La societat al servei dels polítics. Just al revés del que hauria de ser i del que venen als ciutadans a cada campanya electoral. No hi ha hagut prou morts fins ara? Cal córrer el risc que algú més hi deixi la pell aquests dies? Perquè no hi h cap dubte que amb el desdoblament la sinistralitat baixarà. Amb els mateixos conductors i hàbits. Millors carreteres equival a menys víctimes sempre. Per tant, posem-la en servei com abans millor! Alguns de nosaltres no hi deixarem la vida com els que sí que ho han fet en aquests anys de via ràpida i sinuosa amb molt poca seguretat. I de cap manera podem oblidar els que han mort durant el període d'obres per les dubtoses mesures preventives adoptades. I la segona és per respondre la pregunta que sempre feia el meu avi davant de les novetats: i això qui ho pagarà? Estic segur que saben la resposta: tots nosaltres. L'eix Transversal, a partir d'ara, serà una via de peatge a l'ombra. Passar-hi semblarà gratis però cada mes caldrà pagar a la concessionària. Aquesta nova obra es finançarà amb els impostos de tots durant els pròxims 28 anys. L'empresa Cedinsa ha pagat els treballs amb 734 milions a canvi d'una concessió fins al 2040. La Generalitat abonarà uns 70 milions cada any segons estimacions de pas de vehicles. El que vol dir que a la fi de la concessió l'empresa haurà ingressat 1.960 milions d'euros. No sembla un mal negoci.