D

eu quilòmetres de l'eix Transversal s'hauran d'aixecar per substituir el ferm. Són 10 quilòmetres (del 116 al 126) bagencs, entre Rajadell i Aguilar de Segarra. No era una obra fàcil en molts trams, les presses per poder acabar la construcció en menys temps del previst i poder estalviar despesa podrien no haver jugat a favor de la seva qualitat i control, la particular situació econòmica de les constructores i del país encara hi afegia més complexitat, i sempre s'ha de tenir en compte que, a vegades, fent les coses bé, també pot sortir una obra malament. Han passat només tres mesos, però, des que l'obra es va posar en servei, el mes de gener passat. És molt poc temps per tenir-hi problemes. Expliquen els responsables del departament de Territori i Sostenibilitat que les causes del problema cal buscar-les en les abundants precipitacions dels mesos d'hivern i en la singularitat del terreny, però les primeres, sent importants, no han estat extraordinàries, i el terreny ha de ser bastant similar al que es van trobar a l'hora de fer el primer traçat de l'eix, ja que ara només s'ha desdoblat en trams que pràcticament arreu circulen en paral·lel. Expliquen les mateixes fonts que hi ha un problema de drenatge, que vol dir que les terres que es van col·locar no eren les apropiades, i que l'acumulació d'aigua és la que ha fet moure l'asfalt, provocant les ondulacions que ara troba el conductor en circular-hi. Però la solució sembla que passa per aixecar la capa d'asfalt i posar-n'hi una de més gruixuda. Els tècnics diran què cal fer i què no cal, però en tot cas s'ha d'exigir que, com a mínim en aquesta segona oportunitat, l'obra es faci bé, tenint en compte la zona on es construeix i la meteorologia pròpia de l'indret. La Generalitat ha detectat el problema i ha encarregat a la concessionària, Cedinsa, que el resolgui sense cost dins del període de garantia, però trobar qui pagui no és suficient. Ara cal que el resultat de la intervenció ofereixi plenes garanties: l'eix ha d'estar planxat i sense arrugues.