El conseller de Territori de la Generalitat, Santi Vila, va presentar ahir les mesures que el Govern català ha previst per fer més segura la C-55 i potenciar l'ús de l'autopista de Terrassa a Manresa per descongestionar la C-55. Després d'haver fet marxa enrere de les anunciades innovacions en la política de peatges variables, la conselleria ha preparat un paquet de mesures que es complementa amb les millores que ja estan sent aplicades a la variant de Manresa, la qual quedarà desdoblada i guanyarà un accés que, increïblement, no es va construir quan es va bastir el conjunt de la infraestructura.

En síntesi, el plantejat és una mitjana de formigó al llarg de set quilòmetres en un tram especialment conflictiu, la reducció del preu i la transformació d'una part de l'autopista en variant gratuïta de Manresa, si bé això darrer amb força restriccions: només durant les hores principals del dia i, sobretot, només si es porta un teletac que caldrà comprar.

Les limitacions del presentat són clares. El Bages en pes exigeix el desdoblament del tram sud de l'eix fins al túnel de Bogunyà, i aquesta mesura hauria de ser complementada amb un abaratiment clar dels peatges de l'autopista; en cas alternatiu, caldria la gratuïtat total. Les novetats que anuncia la Generalitat no fan ni una cosa ni l'altra. I presenten altres dèficits. La instal.lació d'una mitjana suposarà la reducció de la perillositat de la C-55, però impossibilitarà l'avançament i, per tant, alentirà encara més el trànsit. I pel que fa a la política d'ús de l'autopista, presenta limitacions encara més clares: la reducció a la meitat del preu s'ofereix només en algunes hores, per bé que és cert que són les hores principals, i la gratuïtat en el tram de Manresa per al trànsit manresà comporta un sistema complex amb teletac que caldrà veure quants conductors arriben a aplicar, sense comptar que caldrà que, abans, facin un esforç per entendre-ho. A més, l'avantatge d'ús de la variant de Manresa no afecta els que n'haurien de ser destacats beneficiaris, que són els conductors amb origen al Pla de Bages, que és justament on neix i mor l'autopista. L'operació no té, precisament, una visió gaire comarcal.

Tot amb tot, i posades totes les objeccions, és innegable que mai fins ara no s'havia fet un intent de fer una actuació amb efectes significatius, i mai no s'havia preparat una operació que combinés tants elements. La voluntat política de la conselleria ha quedat explícita, i la voluntat de treure rendiment de les possibilitats existents sense inversions importants, també. El resultat concret és que la C-55 serà més segura, que és l'objectiu principal a aconseguir, i que hi haurà alguns al·licients més per agafar l'autopista i descongestionar l'eix del Llobregat. Els fruits esperables, doncs, un cop aplicat tot plegat, seran positius, i això és una bona notícia. És un petit pas endavant que confiem que sigui provisional i que no impedeixi, en el futur immediat, una solució completa.