La reunió que alcaldes del Bages van tenir ahir a Barcelona amb responsables de Trànsit i del departament de Territori va generar, novament, una poderosa sensació que la Generalitat continua sense estar disposada a fer plantejaments realment decidits per evitar que la C-55 es converteixi de forma ordinària en una ratera que col·lapsa la principal comunicació entre l'àrea metropolitana i tres comarques -Bages, Berguedà i Solsonès- que sumen més de 220.000 habitants i inclouen la molt significativa concentració industrial del Pla de Bages, que depèn de forma crítica dels accessos a Barcelona, el port i l'aeroport. La Generalitat rep els alcaldes després d'una setmana en què milers de persones han arribat tard a la feina, a la universitat o a una cita de treball i l'únic que ofereix és retocs, mesures parcials i intervencions pal·liatives.

El que hi ha establert a hores d'ara és que, quan hi hagi una retenció, els Mossos d'Esquadra valoraran sobre el terreny la seva importància i, si ho consideren justificat, comunicaran la necessitat d'obrir el peatge de la C-16 com a alternativa. Aquest sistema no funciona. L'autopista no s'acaba obrint mai ni s'evita que els conductors continuïn acumulant-se quan hi ha un accident que ha tallat la carretera. Aquesta és una constatació que la Generalitat ha d'acceptar sense cap mena de reserva.

Els alcaldes del Bages consideren que l'única manera que els embussos puguin ser pal·liats és intervenir ràpidament, i per tal que això sigui possible cal obrir les barreres en el mateix moment en què es té coneixement d'un accident. En primer lloc perquè, quan hi ha qualsevol tipus de sinistre, la C-55 s'embussa amb tota seguretat; i en segon lloc, perquè aquesta mesura només té sentit si s'aplica immediatament. Davant aquests arguments, la Generalitat devia considerar que el que es demana seria massa automatisme i massa generositat i es va comprometre només a ampliar la zona especial i a preveure mecanismes més efectius per al cap de setmana, que no va concretar. Resum: milers de persones queden atrapades en una carretera pèssima cada dos per tres i la Generalitat es dedica a regatejar amb el seu temps i la seva paciència.

Per acabar-ho d'adobar, aquesta setmana s'ha sabut que el Govern preveu dedicar 80 milions d'euros a rescatar el peatge a l'ombra de l'autovia gratuïta de Vic a Ripoll. L'operació sembla motivada per un simple càlcul financer, i els ciutadans no notaran la diferència, però el fet és que la Generalitat decideix gastar 80 milions allà on ja hi ha una carretera gratuïta d'alta capacitat, i no al Bages, on tanta falta fa i on tant s'ha reclamat. L'efecte estètic és demolidor.

Els ciutadans es pregunten legítimament què ha de passar perquè la Generalitat consideri la C-55 una veritable prioritat. Que a hores d'ara continuï dedicant-hi recursos secundaris i esforços gasivament calculats resulta ofensiu i incomprensible.