Fa uns anys que Catalunya lluita per ser pioner en l'àmbit del turisme, i ho ha aconseguit fins al punt que marques pròpies com Barcelona, la Costa Brava i els Pirineus s'han consolidat amb un reconegut prestigi, i actualment tant la capital com el conjunt de Catalunya són una de les destinacions preferides pels turistes no tan sols en l'àmbit europeu, sinó mundial. El creixement aquests darrers anys ha estat brutal, i no s'ha fet al gust de tothom. Per això convindria posar-hi mà, però no per frenar-lo sinó per saber-lo gestionar, i evitar que la imatge dels catalans com a poble acollidor s'embruti i en un tres i no res ens acabem carregant allò que ens ha costat tant d'aconseguir.

Estic d'acord que el turisme a Catalu-nya s'ha massificat i ha crescut exponencialment potser d'una forma no prou controlada, i també que cal conciliar aquesta allau (perquè en molts casos ja no es tracta d'un turisme estacional) amb la convivència ciutadana. Però conciliar vol dir gestionar, buscar l'entesa cedint i rebent, i sobretot, dialogant entre tots els sectors implicats, des del mateix veïnatge, fins a les agències, l'oci, l'hostaleria i la restauració, o fins i tot les mateixes immobiliàries, i sempre amb l'administració com a mediadora i peça clau a l'hora de decidir com es recondueix la situació. Del que s'ha de fugir, en tot cas, és d'atacs a autobusos turístics o de punxades de rodes a bicicletes com darrerament promouen alguns col·lectius. Ho fan amb l'aval que el turisme mata els barris, però obvien que, ben portat, pot donar molta vida al comerç, a la restauració i als serveis en general, i que, ens agradi o no, a hores d'ara és el principal motor de la nostra economia, amb un pes molt significatiu del PIB. Per això és tan important que l'administració no tan sols condemni, sinó que es mulli d'una vegada i més que mai en la gestió del turisme, des de l'àmbit municipal fins a l'estatal, amb mesures que ajudin a equilibrar aquest boom amb la vida diària a les ciutats. Des d'un control més gran sobre l'estat i la legalitat dels allotjaments, fins a regulacions que impedeixin l'especulació amb el lloguer o la venda de pisos, o altres d'encaminades a l'oci nocturn, que hi ha de ser però mirant que molesti el mínim possible. Però abans convindria que administracions i organismes que en depenen, com AENA, es posessin les piles per solucionar el caos i la mala imatge que donen situacions com la que ja fa massa que es viu a l'aeroport del Prat. O esperen a tornar de vacances?