|
|
|
HEMEROTECA » |
|
ACN
El Congrés Federal del PSOE elegeix aquest dissabte el líder que prendrà les regnes del partit i que ha de fer renéixer el socialisme espanyol. Carme Chacón i Alfredo Pérez Rubalcaba faran el seu últim acte de campanya davant del plenari i dedicaran unes paraules als 956 delegats amb dret a vot just abans que s'obrin les urnes. El procés de vot durarà aproximadament una hora i es preveu que a les dues de la tarda es proclami un vencedor. Les mirades se centren en els representants d'Andalusia -234 delegats- mentre que es dóna per descomptat el suport del PSC a Chacón i del PSE basc a Rubalcaba.
Chacón i Rubalcaba arriben a aquesta final enmig d'acusacions mútues sobre suposades pressions als delegats perquè emetin el vot per un o altre candidat i la jornada de divendres va posar a prova la resistència dels dos equips. Malgrat que els partidaris de Chacón donen per feta la victòria de l'exministra de Defensa -una sensació estesa també entre el col·lectiu de la premsa- l'entorn d'Alfredo Pérez Rubalcaba nega la major i posa en dubte que delegacions com les del PSC -101 vots en total- siguin tan homogènies com sembla i votin en bloc per la catalana. Rubalcaba, que va sopar aquest divendres amb el seu equip per preparar el discurs que farà aquest matí davant els 956 delegats, encara la jornada amb optimisme, el mateix que l'equip de Chacón.
Malgrat les crítiques del sector catalanista del PSC, encapçalades per l'exconseller Ernest Maragall (que no és delegat en aquest Congrés), el primer secretari dels socialistes catalans no té dubte que els seus representants votaran molt majoritàriament a favor de la candidatura de Chacón. Ell mateix va assegurar aquest divendres que els delegats catalans sentien "proximitat" a la figura de l'exministra. Amb tot, altres veus del PSC no tenen tan clar que el suport a Chacón sigui tan majoritari com reflecteixen algunes informacions sobre aquest Congrés, i destaquen que una secretaria general de l'exministra podria provocar problemes en l'estratègia dels socialistes catalans, i podria afavorir que CiU exploti les contradiccions en què poden caure les dues formacions.
Chacón va protagonitzar aquest divendres un altre episodi de micròfons oberts. Una camera la va captar mentre dinava quan comentava que se sent "com Messi: aprenent a esquivar les patades de Pepe".
Mentre creix l'intercanvi de retrets i acusacions, la cúpula del partit -encara liderat per Zapatero- reclama que el conclau no suposi en cap cas una fractura interna al sí dels socialistes espanyols. Per aquest motiu Zapatero es va afanyar, en el seu balanç de l'etapa en què ha estat secretari general del PSOE, a demanar unitat a l'entorn del nou líder de la formació. Cal deixar enrere qualsevol desentès que pugui posar en dubte la capacitat del PSOE d'esdevenir una alternativa viable -i creïble- a la majoria absoluta del PP. En un gest de distensió, Manuel Chaves -que s'intueix que es decanta per Chacón- i Manuel Chaves, rubalcabista, es van deixar veure junts pels passadissos de l'Hotel Renacimiento, on se celebra el conclau.
Les mirades se centren una jornada més a la federació andalusa. Són 234 delegats, un 24% del total. L'equip de Chacón afirma que ha aconseguit bolcar la majoria dels representants al seu bàndol. Chacón va donar un cop d'efecte hores abans de l'inici del Congrés fotografiant-se amb una trentena de delegats de Sevilla, i els contactes han continuat aquest divendres. No obstant això, l'equip de Rubalcaba manté que la vella guàrdia ha aconseguit mantenir les files i que la batalla no està ni molt menys decidida. On sembla que no hi ha dubtes és al País Basc. L'aliança de Patxi López amb Rubalcaba -que el podria situar al seu equip- decanta la balança a favor de l'exvicepresident primer.
El Congrés entra a les nou del matí a la recta final de la cursa entre Chacón i Rubalcaba. És l'hora en que finalitza el termini de presentació de les candidatures a la secretaria general del PSOE, i si no hi ha canvis d'última hora, la pugna continuarà únicament entre Chacón i Rubalcaba. Per esdevenir oficialment candidats, hauran de presentar els avals de 192 delegats, un 20% dels 956. Només dues hores més tard, a les onze, es proclamaran els noms dels candidats. A partir d'aquest moment, Chacón i Rubalcaba prendran la paraula per dirigir-se als ple. L'ordre en què pujaran a l'estrada es decidirà per sorteig. Després serà l'hora de les votacions, que s'allargaran entre les 12:30 i les 13:30, i a les dues de la tarda ja està previst que es proclamin els resultats i es doni a conèixer el nom de la persona que ha de transformar de nou el PSOE en una alternativa viable al poder gairebé absolut del PP a l'Estat espanyol. El guanyador dedicarà unes paraules al plenari.
16.000 esmenes a la ponència marc
Més enllà del nom del nou secretari general, la cita també ha de donar com a resultat una obertura del partit a la ciutadania després que el procés de primàries per a l'elecció del candidat a la presidència del govern espanyol acabés amb una única opció, la d'Alfredo Pérez Rubalcaba, i es traduís en els pitjors resultats de la història del PSOE a les urnes des de la restitució democràtica: 110 escons, 59 menys que a les últimes eleccions, que se suma a la pèrdua de la pràctica totalitat dels feus tradicionals, inclosa Extremadura a les eleccions del 22 de maig.
Per aquest motiu tan la ponència marc del Congrés -a la què s'han presentat 16.000 esmenes- com els equips d'Alfredo Pérez Rubalcaba i de Carme Chacón posen sobre la taula de debat propostes de renovació democràtica com la celebració de primàries a la francesa -obertes a la ciutadania- per elegir el candidat del PSOE a la presidència del govern espanyol, una rebaixa de l'edat per poder votar als 16 anys, i també la limitació dels mandats dels presidents del govern espanyol, els de les comunitats autònomes i els de les ciutats de més de 100.000 habitants.
També alguns punts del programa de Rubalcaba a les passades eleccions, com la reforma de les Diputacions, una reforma fiscal amb nous impostos a les rendes més altes i a les entitats financeres, propostes en defensa del l'Estat del benestar i contra les retallades que afecten els serveis de Sanitat i Educació i una fiscalitat verda que penalitzi les empreses contaminants i l'ús excessiu d'energia. A més, aposten per la imposició d'una taxa sobre transaccions financeres internacionals i un increment dels impostos a l'alcohol i el tabac.
|
|
|
|
Accedeix a la informació del temps i tots els detalls sobre les estacions d'esquí catalanes i de la resta de l'Estat
![]() |
|
| compara vuelos. guía de vuelos baratos |
| LA SELECCIÓ DELS LECTORS | ||
L'ÚLTIM |
EL MÉS LLEGIT |
EL MÉS VOTAT |
Consulta totes les dades i la informació més completa i actualitzada de la millor Lliga del món.
Lot de productes d'alta qualitat professional, Antiage, hidratant, anticel·lulític... Preu: 35,90 € lector / 32,90 € subscriptors
Més 45 receptes de cuina de Nadal: entrants, plats i postres.
Per només 4,95 €
Col.lecció de 5 tovalloles innovadores de teixit de bambú amb el vostre diari.
Preu: 25,90 € lector / 23,90 € subscriptor
Regió7 us ofereix des del 24 de setembre aquests 8 complements diferents amb el vostre diari.
Per només 5,90 €
Bmw X6 Negro, año 2010, 20100 kms, Diesel, transmisión automatic, cv, Asiveure més
Audi A4 Azul, año 2006, 142200 kms, 5 puertas, Diesel, transmisión manual,veure més
Audi A4 Azul, año 2006, 1 kms, Diesel, transmisión manual, cv,
Precioveure més
Dacia Logan Azul, año 2009, 35000 kms, 5 puertas, Diesel, transmisión manuveure més
Peugeot 206 Gris, año 2005, 86000 kms, Diesel, transmisión manual, cv, Aiveure més
Seat Ibiza Amarillo, año 2000, 55000 kms, 3 puertas, Gasolina, transmisiónveure més
Citroen Berlingo Gris, año 2006, 140000 kms, Diesel, transmisión manual, veure més
Mercedes Clase E Plateado, año 2004, 66000 kms, 4 puertas, Diesel, transmiveure més
Aixam 741 Gris, año 2007, 40000 kms, 2 puertas, Diesel, transmisión manualveure més
Volkswagen Golf Negro, año 2006, 89000 kms, Diesel, transmisión automatic,veure més
Seat Leon Rojo, año 2003, 136000 kms, 5 puertas, Diesel, transmisión manuaveure més
Renault Clio Negro, año 2007, 12800 kms, 3 puertas, Diesel, transmisión maveure més
Acura TL Azul claro, año 2008, 88778 kms, Diesel, transmisión automatic, veure més
Renault Megane Azul, año 1998, 133000 kms, 5 puertas, Gasolina, transmisióveure més
Mini Cooper Rojo, año 2009, 68000 kms, 3 puertas, Diesel, transmisión manuveure més
Bmw X3 Gris, año 2004, 85000 kms, 5 puertas, Diesel, transmisión automaticveure més
Seat Leon Blanco, año 2008, 65000 kms, Diesel, transmisión manual, cv, Aiveure més
Citroen C Crosser Azul, año 2007, 81300 kms, Diesel, transmisión manual, veure més
Volkswagen Golf Gris, año 2005, 33000 kms, 5 puertas, Gasolina, transmisióveure més
Volkswagen Golf Azul, año 2001, 124000 kms, Diesel, transmisión manual, cveure més
Gaudeix de la millor experiència del cine, un gran catàleg de pel·lícules disponibles des de 0,99 €.
Consulta l'estat del trànsit, les retencions i les obres abans de sortir de casa. No et quedis atrapat a la carretera.
| Conegui'ns: CONTACTI | CONEGUI'NS | ADRECES I TELEFONS | CORREUS ELECTRÒNICS | PUBLICITAT: TARIFES |
|
|
||||||||
|
|||||||||