En els últims anys les noves generacions parlen cada vegada més de la intel·ligència emocional, els més interessats prenen cursos per millorar aquesta habilitat i en les llibreries és molt comú trobar obres sobre aquest tema.

Tot i que la intel·ligència emocional és un terme relativament nou, l'habilitat per gestionar de manera adequada les emocions, tant pròpies com dels altres és un tema que s'ha tractat des de principis del segle anterior.

El psicòleg Edward Thorndike, l'any 1920 i sota el terme intel·ligència social, va establir les bases "per a comprendre i dirigir a les persones i actuar sàviament en les relacions humanes".

No obstant això, el major precursor és el psicòleg nord-americà Daniel Goleman qui el 1995 va publicar el llibre Emotional Intelligence. Segons Goleman la intel·ligència emocional ens serveix per:

Prendre consciència de les nostres emocions.

Comprendre els sentiments dels altres.

Tolerar les pressions i frustracions que suportem en el treball.

Accentuar la nostra capacitat de treballar en equip.

Adoptar una actitud empàtica i social que ens brindarà majors possibilitats de desenvolupament personal.

Participar, deliberar i conviure amb tots des d'un ambient harmònic i de pau.

Claus per saber si tens intel·ligència artificial

Prestes atenció al que estàs sentint, però no permets que els teus emocions governin la teva vida. Penses, abans d'actuar, sobre els teus sentiments.

Et resulta fàcil posar-se en la pell d'una altra persona i veure la situació des d'un altre punt de vista que no sigui el teu.

No vius ancorat al passat ni espantat pel futur.

Saps dir no sense sentir-te culpable per fer-ho.

Identifiques clarament els teus punts forts i les teves debilitats, per treure-li el millor partit. Les persones emocionalment intel·ligents no només entenen els sentiments, sinó que saben com expressar-los adequadament.

Ajudes als altres sense esperar res a canvi.

Creus que l'èxit rau en la lluita o el camí per aconseguir un propòsit.

Per a la coach Sylvia Ramírez, la intel·ligència emocional consisteix en l'administració de les emocions i establir què tan útil és sentir-se de una manera davant de cada situació.

"És una cosa que tots podem desenvolupar, el rol dels pares o caps és clau, si davant qualsevol eventualitat aquesta figura d'autoritat es descontrola, els fills o empleats van a creure que és correcte reaccionar així. En canvi, si s'ensenya a fer una pausa per reconèixer l'emoció ia continuació decidir què fer, tots guanyaríem molt en intel·ligència emocional ", ha indicat Ramírez.

La intel·ligència emocional també ajuda a prendre millors decisions i fonamentalment, per guanyar poder personal i per evitar que petits reptes es tornin problemes fora de control.