Els beneficis per a la salut del suc de taronja

Prendre'l diàriament disminueix els mecanismes inflamatoris, l'estrès oxidatiu de l'organisme i millora la pressió arterial

18.01.2016 | 17:25
Els beneficis per a la salut del suc de taronja

Dins de l'alimentació espanyola el suc de taronja ocupa un lloc important i dins de l'evidència científica que ha estudiat els seus possibles beneficis per a la salut destaca el seu paper en la disminució de factors inflamatoris i de l'estrès oxidatiu, mecanismes associats a les malalties metabòliques i a l'envelliment.

Els polifenols són els components de la taronja i del seu suc que més s'han associat amb els beneficis per a la salut derivats del seu consum, en concret les flavanones, hesperidina i naringina, que es troben a la part blanca dels cítrics i que li confereixen el seu sabor més amarg.

Segons explica a Infosalus el doctor Óscar Rangel, investigador de l'Institut de Nutrició i Tecnologia dels Aliments de la Universitat de Granada, la relació entre la baixada de la pressió arterial i el consum de suc de taronja està ja recollida a la literatura científica que també el relaciona amb una disminució dels mecanismes inflamatoris i d'estrès oxidatiu de l'organisme.

Són evidències científiques estudiades ja en models in vitro i en animals que l'equip en què s'integra el Dr. Rangel ha confirmat en un estudi realitzat a persones amb sobrepès i obesitat.

L'investigador explica que aquesta població diana es va triar atès que aquestes persones solen presentar alteracions metabòliques i indicadors inflamatoris que les situen sota un major risc de desenvolupar síndrome metabòlica, un quadre patològic que es caracteritza per la conjunció d'hipercolesterolèmia, glucosa elevada i hipertensió, entre altres precursors de la malaltia cardiovascular.

"La literatura científica existent fa referència a les propietats antioxidants, antitrombòtiques i antifibròtiques del suc de taronja, així com a la seva contribució a una reducció de la mortalitat i morbiditat associades a les malalties coronàries. Es podria considerar un aliment funcional, però encara no hi ha evidència científica suficient per complir amb els requisits legislatius de la Unió Europea referents a l'etiquetatge dels aliments funcionals", assenyala el doctor Rangel.

L'estudi de l'equip d'investigació, publicat a mitjans del 2015 a la revista científica internacional 'Journal of Nutrition', buscava evidenciar si una major concentració de polifenols al suc de taronja, extrets de la part blanca de la taronja, respecte al suc espremut pels mitjans tradicionals, mostrava majors beneficis a la població estudiada. Aquest estudi va demostrar que la quantitat de polifenols continguts al suc tradicional era suficient per a exercir aquest efecte positiu.

No redueix pes però millora la pressió arterial

Per això, els investigadors van dividir als participants en l'estudi en dos grups, un d'ells prendria diàriament 500 ml de suc de taronja comercial obtingut per mètodes tradicionals, que aportava 303 mg/d de polifenols, i un segon grup prendria la mateixa quantitat d'un suc de taronja enriquit amb flavononas extretes de la part blanca de la fruita, que feia que el contingut en polifenols ingerits fora de 740 mg/d.

Tot i que els resultats van llançar dades similars en ambdós grups de participants en els indicadors estudiats, els científics van confirmar els beneficis del suc de taronja sobre la reducció de la pressió arterial, la seva capacitat antioxidant i antiinflamatòria en humans.

Els participants també van reduir de pes, però el Dr. Rangel adverteix que aquest efecte col·lateral del tractament no es pot atribuir al suc de taronja com ja altres estudis havien anticipat, sinó més aviat l'efecte en aquestes persones de la seva participació en l'estudi com una iniciativa associada a la cura de si mateixos i, a una major consciència d'un estil de vida més saludable.

"L'única indicació que vam donar als participants a l'estudi va ser que reduïssin la mateixa quantitat de calories que els aportava el suc per no augmentar la càrrega calòrica diària amb el consum dels dos gots de suc cada dia, però no els vam facilitar cap pla d'alimentació específic, simplement una taula d'intercanvis calòrics. No obstant això, sens dubte els voluntaris van ser més curosos amb el que menjaven i això explicaria la pèrdua de pes als dos grups amb independència de la quantitat de polifenols que prenien", assenyala el Dr. Rangel.

Recomanacions de consum

Com a conclusió d'aquest estudi, tot i que cada persona presenta característiques úniques, per regla general el consum de suc de taronja pot ser adequat sempre que la seva ingesta no suposi un increment de calories ingerides, que podria contribuir a incrementar el sobrepès i el risc de patir síndrome metabòlica.

"Un got de suc de taronja al dia seria el més adequat per gaudir dels seus avantatges nutricionals. L'ideal és consumir la fruita sencera, ja que així s'inclou la part blanca de la fruita que és més rica en polifenols i, a més, ens aporta la fibra que es perd en el processament del suc", apunta el doctor Rangel, especialista en nutrició.

A més, és important que el suc que es compri hagi estat espremut de forma recent i conservat de forma adequada perquè mantingui la quantitat més gran possible de les seves propietats. Per això, cal acudir als prestatges refrigerats dels establiments i verificar en l'etiquetatge que no procedeixi de concentrats, ni barreges amb ells, que no sigui una beguda només amb gust de taronja o que tingui sucres afegits.

"És important que el consumidor estigui educat en aquests aspectes perquè totes aquestes qüestions de processament eliminen els beneficis associats a una beguda que es ven com a suc de taronja", conclou el doctor Rangel.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Embaràs

Guia per a embarassades

redacció

 | 0

Et donem consells, t'ensenyem a fer massatges, t'expliquem què pots i no pots menjar...

 

Enllaços recomanats: Premis cinema