Dormir poc augmenta el risc de contraure la grip quan n'hi ha epidèmia

També pot facilitar l'aparició de malalties del cor

28.02.2017 | 12:50
Tots els teixits del cos necessiten dormir.

Dormir poc –menys de quatre hores diàries– i també dormir massa –més de deu– pot afectar la qualitat de vida. Diversos estudis relacionen la quantitat i qualitat del son amb el risc de tenir hipertensió arterial, malalties coronàries, malalties cerebrovasculars, obesitat, diabetis, depressió i també agafar un constipat comú o una grip durant l'època de l'epidèmia. Són conclusions de l'Informe sobre la salut del son. Ferran Barbé, investigador de l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida i un dels autors del document, destaca que dormir no consisteix a «apagar un interruptor», sinó que és un procés «fonamental» per a la salut perquè «en aquesta fase passen moltes coses». Explica que «tots els teixits necessiten dormir i si no ho fan en la quantitat i qualitat necessàries, s'acaben queixant i provocant problemes de salut».

Diversos estudis demostren que el son és determinant per mantenir un bon estat de salut, però els canvis en les pautes quotidianes –ritme més accelerat i estressant– han provocat una pèrdua de la qualitat del son. Els experts aconsellen dormir entre set i vuit hores els adults per mantenir una bona salut i reduir el risc de mortalitat, però també alerten que dormir massa tampoc és aconsellable.

En els adults, la manca de son té una clara relació amb el rendiment laboral i els accidents, tant laborals com de trànsit. El 7% dels conductors s'han quedat alguna vegada adormits al volant, fet que ha provocat el 3,6% dels accidents mortals. Entre les persones amb més risc de tenir somnolència al volant es troben els conductors professionals, perquè estan més exposats a la carretera; els treballadors amb torns prolongats; les persones que condueixen havent dormit poc, especialment els joves o els que dormen menys de sis hores, o les que pateixen apnea del son no diagnosticada.

En la infància, dormir poc s'associa a problemes de concentració, rendiment escolar, hiperactivitat i ansietat. Alguns estudis constaten que els adolescents que passen hores desperts amb videojocs tenen més risc de treure males notes a l'escola.

Barbé també posa èmfasi en la qualitat del son: «fins ara, l'estament mèdic estudiava el son en hores i no anàvem més enllà. Hi ha un altre element que ara valorem, que és la qualitat del son». La continuïtat, la ritmicitat i la durada són elements que en determinen la qualitat, així com si es tracta d'un son reparador.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Salut


Begudes per cuidar i millorar la teva pell

Begudes per cuidar i millorar la teva pell

T'ensenyem a preparar cinc batuts que t'ajudaran a revitalitzar el teu cutis

Els beneficis de la migdiada

Els beneficis de la migdiada

Descansar entre 20 i 30 minuts diàriament aporta multitud de beneficis al nostre organisme

Per què a la primavera la sang s'altera?

Per què a la primavera la sang s'altera?

Els canvis externs, com la temperatura o pressió atmosfèrica, produeixen desajustos en algunes...

Embaràs

Guia per a embarassades

redacció

 | 0

Et donem consells, t'ensenyem a fer massatges, t'expliquem què pots i no pots menjar...

 

Enllaços recomanats: Premis cinema