El departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya ha adjudicat, mitjançant l'empresa pública GISA, les obres per a la construcció de la variant de la carretera c-55 al seu pas pel nucli de Santa Susanna (Riner). L'obra s'havia d'haver inclòs en la millora del tram de Cardona a Solsona de la C-55, però interessos dels veïns afectats van provocar que aquest tram primer quedés sense fer i que finalment s'hagi tornat a projectar gairebé deu anys després del primer treball dels enginyers.

La futura variant permetrà evitar la circulació de pas per l'interior del nucli urbà, amb diverses edificacions molt properes a la travessera actual, així com millorar la fluïdesa del trànsit en aquesta via de la xarxa bàsica. Les obres s'han adjudicat per un import de 4,8 milions d'euros i és previst que comencin aquesta primavera, amb un termini d'execució de 12 mesos.

La redacció del primer projecte que preveia eliminar la perillositat de la cruïlla amb els accessos a Freixinet i el pantà de Sant Ponç es remunta al 2000. Aleshores, el projecte es va redactar conjuntament amb el tram conegut com a la pujada de Clariana, que va entrar en funcionament l'any 2000. Però un seguit d'al·legacions presentades pels veïns i l'Ajuntament de Riner sol·licitant la modificació del traçat que preveia aquest projecte, el tram de Santa Susanna es va segregar per estudiar-ne una nova proposta.

La variant tindrà una longitud d'1,5 quilòmetres i passarà per l'oest de l'actual travessera. Serà formada per dos carrils de circulació de 3,5 metres d'amplada cadascun amb vorals d'1,5 metres. A més, en un tram de 500 metres inclourà un tercer carril d'avançament de vehicles lents, atès el pendent que en algun punt arribarà al 7%.

L'actuació també preveu formar un enllaç a la meitat del recorregut de la variant. Constarà d'una rotonda, situada a un costat del tronc, on es connectaran els corresponents ramals d'entrada i sortida a la variant, així com un vial bidireccional que comunicarà amb l'actual traçat de la c-55. Aquest vial tindrà una longitud d'uns 200 metres i una amplada de 6 i travessarà el tronc de la variant amb un pas superior, de 22 metres, per connectar amb la travessera actual, a l'interior de Santa Susanna, sobre la qual es construirà una segona rotonda que ordenarà els moviments dels vehicles. La primera rotonda tindrà un diàmetre exterior de 32 metres i també permetrà la connexió amb dos camins: el camí de Freixenet i el camí de Trullàs; mentre que la segona rotonda tindrà un diàmetre de 26 metres.

El setembre passat, ERC va instar el govern de Riner a modificar el traçat de la variant per evitar un impacte excessiu al territori. El president d'ERC al Solsonès, Carles Montoriol, considera positiva la construcció d'un pas elevat per unir el traçat actual i el futur vial ja que "no calia una afectació excessiva al territori". Per altra banda, l'alcalde de Riner, Lluís Cívit, ha explicat que "algunes reivindicacions del territori s'han pogut incloure i d'altres no, probablement per criteris econòmics". Tot i això, considera que "ara cal anar-hi treballant perquè les coses es facin tan bé com sigui possible".