Els vint-i-cinc nens i nenes de la Secció d'Educació Secundària (SES) de Sant Llorenç de Morunys van iniciar el curs amb els seus corresponents ordinadors portàtils, però els problemes de connexió amb banda ampla que pateix la vall de Lord fan impossible que els alumnes puguin connectar-se a Internet "amb les garanties mínimes que exigeix el departament d'Educació", afirma Josep Molins, director del centre docent on s'imparteix primer i segon curs d'ESO. "Aquest problema, a principi de curs, suposa un trasbals tant per als professors com per als alumnes", explica Molins, que no obvia "la feina afegida" que aquesta contrarietat representa per als docents, els quals han recorregut a la imaginació i al tradicional paper i llapis.

Tot i que en un primer moment Educació s'havia compromès a tenir enllestida l'ADSL, el proper 17 de setembre, a final de setmana, va comunicar a la SES de Sant Llorenç de Morunys que "la solució definitiva s'allargarà dos o tres mesos", diu Molins amb resignació. L'opció més probable per resoldre provisionalment els problemes de connexió serà la instal·lació del sistema sense fil WiMAX, que mitjançant repetidors de gran potència (poden donar cobertura fins a 8.000 quilòmetres quadrats) transmeten el senyal a les targetes introduïdes prèviament als ordinadors portàtils dels alumnes. Però aquest sistema alternatiu que proposa Educació no entrarà en funcionament fins d'aquí a dues setmanes, i això representa "un contratemps important" en el funcionament de la SES, reconeix el seu director.

A tot això cal afegir-hi que la SES de Sant Llorenç de Morunys havia optat gairebé en exclusiva per l'ordinador, seguint la directiva del projecte eduCAT 1x1 del departament d'Educació; i només disposen de llibres d'educació física i música. Els sis professors del centre escolar s'han vist obligats a utilitzar la imaginació i la inventiva per suplir la falta de connexió a Internet ("el principal recurs del centre", afirma Molins), amb fotocòpies, fitxes, llapis digitals... Però amb tot i això, Molins alerta que "si aquesta situació s'allarga molt ens serà impossible continuar amb la nostra feina"; i en aquest sentit el centre de secundària de la vall de Lord ja té instal·lades les pantalles digitals, els punts d'accés Wi-Fi i les taquilles individuals amb endoll on els alumnes podran recarregar l'ordinador. La gran paradoxa que tenen professors i alumnes de Sant Llorenç és que a final del curs 2009-2010 els alumnes de segon d'ESO ja van començar "a experimentar amb els ordinadors i a utilitzar Internet sense cap dificultat", explica Molins. El problema ha sorgit arran de la necessària introducció de la banda ampla, tot i que és molt possible que la SES Sant Llorenç de Morunys hauria pogut funcionar sense necessitat d'aquest recurs.

Malgrat els problemes tècnics de connexió a la xarxa, Molins considera que el projecte eduCAT 1x1 "és un canvi de metodologia molt important en el món docent, ja que passem del sistema tradicional a un altre d'innovador, en el qual l'alumne interactua d'una manera més intensa", i veu aquesta innovació com "una bona oportunitat" per entrar al món digital. És per això que la SES de Sant Llorenç de Morunys va optar per dotar cada alumne d'un ordinador portàtil, tot i que el projecte d'Educació dóna llibertat a cada centre per decidir la manera com s'ha de fer la transició del model escolar tradicional al model digital.