Un grup de propietaris agrícoles de la Vall de Lord (Solsonès) ha creat la marca 'Poma de Muntanya, Biolord', amb l'objectiu d'introduir el cultiu de pomeres ecològiques a la zona de muntanya. A finals de l'any passat vuit propietaris van unir-se per tirar endavant el projecte, que ara comença a donar els primeres fruits. La primera tona de pomes es presentarà en societat a la Fira d'Ous d'Euga, que se celebra aquest cap de setmana a Sant Llorenç de Morunys. Un dels impulsors, Josep Pintó, ha explicat que el seu repte és arribar a una producció d'un milió de quilos l'any 2020. El projecte vol dinamitzar l'economia del territori amb un producte que "es desenvolupa en plenitud a les zones de muntanya".

Després d'avaluar els resultats de la plantació experimental que es va fer l'any 2009 al nucli de Llesp, a l'Alta Ribagorça, on es van plantar 11 varietats de pomeres i dues de pereres, vuit propietaris de finques del Solsonès van decidir tirar endavant plantacions de pomeres al nord de la comarca. El projecte s'inspira en l'experiència dels Alps italians i alemanys, on es va apostar pel monocultiu de la poma. El mes de desembre de l'any passat van començar a plantar les primeres hectàrees, que ara donen els primeres fruits.

Als vuit socis de la Vall de Lord se'ls han sumat dos més de la Cerdanya i un del Pallars i han creat la marca 'Poma de Muntanya'. Tots ells plantaran aquest hivern pomeres ecològiques "que necessitin el mínim de tractaments fitosanitaris", ha explicat un dels impulsors, Josep Pintó. "El nostre objectiu és fer una producció ecològica de màxims, ja que no ens serveix fer un producte ecològic amb els criteris convencionals, sinó que volem que la poma necessiti molts pocs tractaments", ha apuntat Pintó. Per aconseguir-ho, els productors aposten per varietats de poma noves que són resistents al motejat o clivellat, una malaltia fúngica important en el cultiu de pomeres.

Els productors calculen que les plantacions actuals donaran un rendiment de 240 tones de pomes l'any 2017. Amb tot, el seu repte és aconseguir que més propietaris agrícoles del Pirineu s'adhereixin a l'associació i arribin a una producció d'un milió de quilos l'any 2020. "La raó de fixar-nos una quantitat elevada és la de poder atendre el mercat perquè el mercat vol que l'atenguis durant tot l'any i no només puntualment", ha explicat Pintó.

Els propietaris solsonins pretenen elaborar un producte de molta qualitat i, per aquest motiu, esperen comercialitzar-la al mateix preu que la poma que prové dels Alps que es troba a les botigues a un preu d'entre dos euros i dos euros amb vuitanta cèntims, mentre que la de Lleida es ven a la meitat de preu. A més, els productors solsonins tenen la intenció d'abastir el comerç de proximitat i, d'aquesta manera, eliminar algun intermediari.