Als responsables de la multinacional Knauf se'ls va prometre millores importants a la carretera que connecta Sant Llorenç de Morunys amb Berga. Els hi ho va assegurar el llavors president de la Generalitat, Jordi Pujol, per haver-se instal·lat al municipi de Guixers, el 1991. Durant tot aquest temps s'hi han executat obres al tram lleidetà de la via, però són lluny dels treballs de condicionament esperats. El trajecte amb camions continua sent una odissea i això "afecta a la competitivitat", explica el director de la fàbrica, Thomas Stiefvater. I en uns anys en què l'empresa nota la recessió del sector de la construcció -del qual depenen totalment-, cada euro invertit compta i la qualitat de les comunicacions és un factor molt important per reduir costos en el trasllat de les plaques de guix.

El transport suposa un terç dels costos totals de la producció. "Això és una quantitat altíssima", indica Stiefvater. Vol deixar clar que l'empresa funciona bé i que el mercat del guix encara té recorregut. Però creu que amb unes millores de les comunicacions es podria reduir les despeses en transport. Les reivindicacions de Knauf per la carretera promesa han tingut el suport històricament dels alcaldes de la zona, però les demandes no han vingut acompanyades per les inversions del govern català. "Amb el que ja hem pagat en impostos durant tots aquests anys ja es podrien haver fet les obres", indica la responsable administrativa, Sílvia Pascuet.

Uns deu mil camions van passar per la fàbrica que Knauf té a Guixers durant el 2012. El 60% de la producció és per al mercat del'àrea d'influència de Tolosa i Bordeus. "El més òptim seria tenir una bona carretera cap a Berga i allà agafar l'E9", afegeix. Però actualment els camions tarden més d'una hora per fer un recorregut d'uns 30 quilòmetres. S'ha de tenir en compte que la conducció de camions pot arribar a ser problemàtica per l'alt nombre de corbes pronunciades i l'estretor a molt punts de la via.

Des de Knauf aconsellen als camioners, per raons de seguretat i per descongestionar la carretera de trànsit de camions, donar la volta per Solsona i des d'allà desplaçar-se cap la Seu d'Urgell. "Això suposa una volta important. Mitja hora més de temps i un consum de gasolina superior", indica.

Les millores d'una altra carretera, la que connecta Sant Llorenç i Solsona, ha fet que en els darrers anys hagi més facilitats per satisfer la demanda estatal. Es destina ara el 40% de la producció al mercat espanyol, que en matèria de plaques de guix ha anat creixent. Al principi era el 20%.

Els responsables de Knauf afirmen que aconseguir la carretra continua sent una de les prioritats, però es mostren poc esperançats. La fàbrica de Guixers és la més important del Solsonès des que Tradema va tancar fa gairebé un any. Actualment hi ha 95 empleats, a part de generar llocs de treball indirectes.