Un any després de la seva presentació pública el nou model d'urgències, basat en una gestió centralitzada a través del telèfon 061, no hi ha hagut cap incidència remarcable al Solsonès. Ho van confirmar ahir a aquest diari diferents representants polítics de la comissió de seguiment que es va crear per vetllar pel bon funcionament del sistema. En la seva presentació pública, el model no va estar exempt de polèmica atès que suposava, a més de la centralització de la demanda al telèfon de Catsalut Respon, la desaparició d'un dels dos equips d'atenció continuada -format per un metge i una infermera- que feien guàrdia des dels domicilis.

L'alcalde de Solsona, que al principi va mostrar certes reticències pel fet de prescindir d'un equip, va dir a aquest diari que "no tenim cap indici per no pensar que la cosa està anant prou bé". El batlle, però, va recordar que "el nostre dubte no venia motivat pel fet que això podria provocar moltes queixes a curt termini sinó que podria sorgir un sol cas prou crític".

A l'alcalde d'Olius, Ramon Sala, tampoc li consta cap incidència remarcable. "Inclús les referències que tinc és que els usuaris n'estan contents", si bé "en algun cas no van trobar el lloc per les coordenades, però això ja passava abans". Sala va afegir que, en un episodi d'extrema gravetat que s'ha donat al seu municipi, a més, "la gent ha estat molt contenta del temps de resposta" dels equips d'emergències. En la mateixa línia es va manifestar el president del Consell Comarcal del Solsonès, Joan Solà, el qual va remarcar que "les incidències han sigut mínimes i, si se n'han detectat, s'han solucionat".

El tinent d'alcalde (i alcalde fins fa mig any) de Sant Llorenç de Morunys, Enric Roures -que també és metge al Solsonès- tampoc li consta "cap incidència referent al tema assistencial, almenys a la vall de Lord". En aquesta zona, en principi, "hi havia una tendència excessiva a enviar el malalt directament a l'hospital sense una valoració prèvia per part del metge de guàrdia, però això ja es va resoldre i ara no passa atès que al 061 ja els consta que a la zona hi ha un equip de guàrdia les 24 hores", va afegir. Tots els representants polítics de la comissió estan ara pendents de rebre una nova convocatòria per part dels responsables de la regió sanitària de la Catalunya Central, atès que es reuneixen semestralment per fer una valoració del sistema, que va entrar en vigor al febrer del 2013.

La plataforma, desinformada

Una de les veus més crítiques amb la posada en marxa del nou sistema va ser la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública del Solsonès. Fa un any emetien un comunicat on afirmaven que no veien clara la implantació del servei i reclamaven ser presents a la comissió de seguiment. Consultat ahir per aquest diari el seu portaveu, Jordi Fraxanet, va explicar que "no n'hem fet el seguiment i no en tenim informació". La plataforma, darrerament, "ha baixat la intensitat", va admetre.