Els investigadors de l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP) han identificat una nova espècie de peix actinopterigi de l’espècie Colobodus giganteus al jaciment d’Odèn, al Solsonès. La troballa de les restes d'aquest animal, que va viure fa prop de 230 milions d'anys, ha permès incloure dins del gènere Colobodus dues restes de peixos trobades anteriorment a Alcover que havien estat erròniament classificades.

Tot i que el crani està lleugerament desplaçat, l’espècimen està ben conservat i es poden observar les fileres d’escates, així com els radis de les aletes i altres aspectes de l’estructura òssia.

Durant el període Triàsic, el territori que ocupa l’actual Catalunya era un mar poc profund i d’aigües calentes amb una gran biodiversitat.

Les restes trobades a Odèn. FOTO: ICP

El científic Joan Cartanyà, conjuntament amb altres investigadors de l’ICP, han publicat un estudi a la revista alemanya Neues Jahrbuch für Geologie und Palaontologie - Abhandlungen, on descriuen aquesta espècie de peix actinopterigi. Es tracta d'un grup amb un gran èxit evolutiu al que pertanyen espècies actuals tan diverses com el salmó, el rap o la tonyina.

Els colobodòntids són uns família de peixos ossis que van viure durant el Triàsic mitjà i superior (fa entre 247 i 201 milions d’anys). Es caracteritzen per ser força grans (uns 65 centímetres), per presentar una zona supraorbitari amb unes ornamentacions característiques i unes dents força petites en relació a la mida del cos. Malgrat que aquest grup és força freqüent en el registre fòssil de la conca germànica -aleshores la costa occidental del mar de Tetis- i del sud de la Xina -la costa oriental del mateix mar-, la seva presència a Iberia és escassa, representada tot just per dos exemplars trobats a Alcover, a l’Alt Camp, que havien estat assignats a l’espècie Perleidus giganteus i dels quals només es conserven unes impressions bastant difuses de l’esquelet en el sediment.

Reconstrucció de l'ambient en el mar Tetis, que cobria l'actual Catalunya. FOTO: ICP

La troballa ha permès atribuir al gènere Colobodus les dues restes que havien estat inicialment atribuïdes al gènere Perleidus, ja que el nou espècimen ha revelat que tenen més semblances amb el primer gènere.